انتخاب و خرید یک خودروی شاسی بلند

تویوتا راو4

مقایسه اتومبیل های تویوتا Rav4 ، میتسوبیشی اوتلندر و هیوندای سانتافه انتخاب از بین قد بلندهای محبوب

کراس اور سواری و نه شاسی بلند سواری در داخل شهر چه فاکتورهایی را مورد نظر قرار می دهید؟

به قول یکی از دوستان که در یکی از شرکت های چینی مشغول فعالیت است، آیاصرفأظاهر مد روز و تعدادی آپشن نمایشی مورد نظرتان است؟

با دوام و کارکرد بالا و خدمات پس از فروش در دسترس؟ کاملا قبول داریم که بخش بزرگی از موارد مذکور به میزان بودجه شما برمی گردد و اینکه نظر خانواده چیست؟!

برحسب تجربه امیدواریم در خریدهیچ خودرویی،اسیرزیبایی وهزارویک جور آپشن عمومابی استفاده نشده و موتور و گیربکس خوب و دوام قطعات و اتاق برایتان در اولویت باشد. تب کراس اور سواری در کشورمان و حتی در دنیا، در یک روز تعطیل، ما را به پشت فرمان ۳ کراس اور خوش فروش و مطرح کشور کشاند.

یک دستگاه تویوتا Rav4 در اختیار داشتیم که بیش از ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد داشت و سپس هیوندای سانتافه رقیب کره ای که تا این لحظه بیشترین آمار واردات یک کراس اور به کشورمان را به خود اختصاص داده و البته میتسوبیشی اوتلندر خوش فرم، که رقیبی تازه نفس برای سایر خودروهای این رده در کشور است.

در این تست تصمیم گرفتیم، از روی س کو بردن این ۳ خودروی شرقی فاکتور گرفته و در بخش های فنی، کیفیت، زیبایی، بازار دست دوم و آنها را بررسی کنیم تا در پایان ارزیابی، هر خریداری به نسبت اولویت هایش ماشین موردنظر خود را انتخاب کند.

پیش از شروع آزمایش نیز اشاره کنیم که دلیل انتخاب ۳ خودرو از مدل های ۲۰۱۵، در دسترس نبودن مدل های ۲۰۱۶ در زمان تست در بازار، عدم تفاوت بارز مشخصات فنی مدل های ۲۰۱۵ با۲۰۱۶ و همچنین امتحان پس دادن هر خودرو پس از طی کردن هزاران کیلومتر بود.

شاسی بلند
شاسی بلند

 

بهترین کیفیت قطعات و دوام، بهترین ترکیب بندی فنی، کم مصرف ترین، بهترین ترمز، با کیفیت ترین سواری و مناسب ترین میدان دید برخی معتقدند معرفی و سخن گفتن از یک کالای خوب و مطرح کار آسانی است. اما من کاملا با این نظر مخالف بوده و معتقدم که مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید.

از طرفی معرفی یک جنس شماره یک و اعلاء، حساسیت های بیشتری داشته و اگر این کار خارج از چهار چوب علمی و کلاسه شده انجام شود می تواند به وجهه آن برند لطمه زده و مشتری را از خریدش منصرف کند. گفتن از تویوتا نیز نقل همین مضمون است

شاسی بلند
شاسی بلند

RAV4 مورد تست چندی پیش در یک آزمایش فنی تمام و کمال پس از ۵ هزار کیلومتر رانندگی، آزمونش را کاملا پس داده بود که مقاله آن در مجله مهر ماه ۹۴ منتشر شد.

حالا با گذشت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر داستان این تست در نسخهای تازه ادامه داشت. مهم ترین نقطه قوت این خودرو، علاوه بر بخش موتوری، چهره جذاب و خوش ترکیب و اتاق مهندسی شده خوب با ارگونومی فوق العاده است که وقتی یک موتور و گیربکس عالی کنارش می نشیند، رسیدن به کیفیت سواری بالا را به راحتی در دسترس قرار می دهد. ابعاد داخلی نسل کنونی این ماشین گرچه از نسل قبلی کوچکتر شده ولی در مبحث فضاسازی داخلی شما را در محدودیت قرار نداده و باید گفت بزرگترین برگ برنده آن داشتن فضا و صندلی راحت است.

چون صندلی های ردیف عقب به نسبت نسل قبلی ریلی نیستند، قاعدتا از فضاسازی عریض و طویل مدل پیشین کاسته شده ولی اگر در طول یک دهه گذشته به اندازه داخلی و بیرونی ماشین ها بیشتر دقت کنیم، می بینیم که اگر چه در ظاهر اتاق ها عضلانی و بزرگ نشان داده می شوند، ولی به خاطر اضافه شدن انواع تکنولوژی ها و سیستم های جدید، بیشتر این فضاها به آنها اختصاص داده میشود که بخشی از این ادوات در قالب آپشن دل مشتری را برده و حساب بانکی وی را خالی می کند.

شاسی بلند
شاسی بلند

یعنی عملا ما برای داشتن یک سری وسیله که گاه استفاده خاصی هم از آنها نکرده و جای ما را هم تنگ می کنند، پول میدهیم در خصوص کیفیت داخلی و ساخت، کاملا حس می کنید که RAV4 از رقیب کرهای سرتر بوده و با کمی فاصله پایین تر از اوتلندر قرار می گیرد.

اگرچه مثلا کنسول و نمایشگرها همانند سانتافه دارای آن رنگ و لعاب بازاری نبوده، اما در کمال سادگی، مدرن و کاربردی هستند. البته باید اشاره کنم که خودروی مورد بحث حالا بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه رفته و همچنان کیفیت داخل خودرو مثل همان روز اول است و از تویوتا غیر از این انتظار نمی رود.

ولی کیفیت سانتافه روز تست با وجود اینکه حدود ۵۰ هزار کیلومتر بیشتر کار نکرده بوده، با افت قابل توجهی مواجه شده بود که از فرم افتادن چرم صندلیها و تغییر رنگ کنسول و فرمان ومات شدنش، از جمله مواردی بود که نمیشد با این کارکرد از آن چشم پوشی کرد.

اگر بخواهم به مبحث سواری بپردازم، باید بگویم که خصلت کراس اورها همیشه در یک رانندگی اسپرت و کمی خشک خلاصه می شود و هرچه فاصله تایر تا اتاق همان Ground Clearance کمتر و ارتفاع سقف کوتاه تر باشد.

 

این سواری خشک تر هم میشود و صدای بیشتری در اتاق می شنویم که شاید در این کلاس مینی کراس اورها، کیا اسپرتیج و هیوندای ix35 بارزترین نمونه باشند.

اما در RAV4 این خشکی اگرچه با تغییر اندازه رینگ و لاستیک کمی بر چاشنیاش افزوده شده بود اما اصلا آزار دهنده نبود تست، حتى نظر مالک سانتافه را هم به خود جلب کرده بود و در تمامی شتاب گیری و مانورپذیری ها از سانتافه و اوت لندر، بهتر عمل می کرد.

مهم ترین قسمت قابل ذکر در تست با تویوتا، حس واقعی راندن یک ماشین مهندسی شده کامل و داشتن روح یک محصول است که به هیچ وجه در هیوندای حس نمیشد.

شاسی بلند
شاسی بلند

نرم ترین سواری، بی صداترین کابین، کم تعادل ترین، تنبل ترین فرمان، ترمزی نه چندان قدرتمند و بد بازارترین عضو گروه وقتی از اوت لندر با موتوری ضعیف تر از RAV4 وسانتافه و وزنی بیشتر از تویوتا و کمتر از هیوندای صحبت می کنیم تست، حتی نظر مالک سانتافه را هم به خود جلب کرده بود و در تمامی شتاب گیری و مانورپذیری ها از سانتافه و اوت لندر، بهتر عمل می کرد.

مهم ترین قسمت قابل ذکر در تست با تویوتا، حس واقعی راندن یک ماشین مهندسی شده کامل و داشتن روح یک محصول است که به هیچ وجه در هیوندای حس نمیشد.

نرم ترین سواری، بی صداترین کابین، کم تعادل ترین، تنبل ترین فرمان، ترمزی نه چندان قدرتمند و بد بازارترین عضو گروه وقتی از اوت لندر با موتوری ضعیف تر از RAV4 وسانتافه و وزنی بیشتر از تویوتا و کمتر از هیوندای صحبت می کنیم دارای اشکال بدنه منحنی هستند، از همین مشکل رنج می برند و راننده را برای انتخاب فاصله مناسب جهت پیچیدن یا فرمان دادن دچار شک و شبهه می کنند. این ساخته میتسوبیشی در طول رانندگی به نسبت تویوتا و هیوندای از راحتی بیشتری برخوردار بوده و در صندلی ها احساس فضای بیشتری می کنیم.

و قدرت مانورپذیری و چسبندگی اش را افزایش داده بود. از طرفی عایق بندی داخل اتاق و موتور بی صدا بر یک سفر پر آرامش مهر تأیید میزد. بهترین بخش کار در این ماشین موتور و گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک معرکه است که عجیب با هم هماهنگ بوده و خیلی چابک و دقیق عمل می کنند که در روز ناخودآگاه از انتظار خود کاسته اما بدون هیچ پیش داوری نتیجه نهایی را به پشت فرمان موکول می کنیم.

کابین آن، به ویژه کنسول به دلیل سود بردن از خطوط دوار و نرم، تداعی کننده مکتب استفاده شده در فضای داخلی RAV4 اما با محافظه کاری بیشتر بوده، با این تفاوت که کیفیت آن به ویژه در صندلی ها بالاتر از دو رقیب به نظر می رسد.

شاسی بلند
شاسی بلند

حرکت های اولیه با ماشین کمی آرام و البته با صدای کمتر به نسبت دو رقیب دیگر گروه آغاز شده و فرم ستون ها به گونه ای است که میدان دید در اطراف آن به نسبت تویوتا و هیوندای کمتر بوده و نقاط انتهایی دو سر چپ و راست کاپوت ناگهان در دید راننده کم رنگ می شوند و عموما خودروهایی که از همه اینها که بگذریم همان موردی که انتظارش را داشتیم یعنی موتور و گیربکس کمی کند در ابتدای کار خودش را فورا لو داده و در سبقت گیری ها و کل کل ها از تویوتا جا می ماند، اما می توانست به راحتی سانتافه را ضربه فنی کند.

فاکتور دیگر در خصوص میتسوبیشی، سواری نرم آن بود که برخلاف دو کراس اور دیگر که از روحی اسپرت تر سود می بردند، به وضوح نمایان بود. البته کارشناسان میتسوبیشی با تعریف مناسب و مهندسی خوب ابعاد، توانسته بودند روی این مدل به پایین ترین عدد در ضریب تعادل رسیده تا نرمی بیش از حد سواری در هنگام رانندگی های پرفشار و پیچهای تند خطرساز نشود و پایداری جثه ۱/۵ تنی آن را روی جاده حفظ کند. س با این اوصاف نرمی گیربکس در کنار تأخیری که در بالا به آن اشاره کردیم به همراه موتوری که توان کافی برای رانندگی به شما میدهد، موجب می شود راننده به اشتباه اوت الندر را در کلاس کراس اورهای تنبل قرار دهد، درصورتی که عملکرد فنی آن دقیقا ضعیف تر از RAV4 و بهتر از سانتافه است و می توان به جرات آن را جزء معدود کراس اورهای میان اندازه بازار به حساب آورد که برای علاقه مندان به سواری نرم و شناور مناسب هستند.

به این مجموعه شما می توانید فرمان نرم و کمی گنگ، ارگونومی خوب داخل، عایق بندی عالی اتاق و س طح کافی امکانات رفاهی را بیافزایید که اوت لندر را مبدل به کراس اوری سردخو و آرام کرده که قادر است طیف مشتریان کاملا متفاوتی را از حیث ذائقه خرید و گروه س نی) در مقابل تویوتا و هیوندای جذب کند و علیرغم نزدیکی قیمت آن با سانتافه و نداشتن بازار دست دوم پررونق به نسبت RAV4 و نمونه کره ای می تواند هر خریداری را در بازار ظاهربین آپشن دوست خودروی کشور، به تأمل بیشتر دعوت کند.

خوش تراش ترین بدنه وجذاب ترین فضای داخلی، کم کیفیت ترین فضای داخلی، خشک ترین سواری، اسپرت ترین فرمان، سنگین وزن ترین، تنبل ترین عضو گروه و البته بی روح ترین رانندگی کره ای ها اگرچه در طول یک دهه گذشته گامهای بزرگ و بنیادین در طراحی و تولید خودرو در بازار دنیا برداشته و ریش سپیدان این کارزار را به واسطه طراحی، سبک و سیاق و خدمات پس از فروش خوب به چالش کشیده اند، اما همچنان خودروهایشان دارای روح رانندگی و حس راندن یک ماشین مهندسی شده کامل نیست و همچنان سانتافه با داشتن خوش تراش ترین بدنه و ظاهری جذاب در این تست، دچار نقاط منفی بیشتری بود که می تواند هر فرد ریزبین و فنی را در خریدش با شک و شبهه روبه رو کند. اگرچه در اختیار داشتن بالاترین آمار کراس اور وارد شده به کشور و خوش معامله بودن آن در بازار می تواند این واقعیت را برای مشتریان عموما ظاهر پسند به حاشیه براند، اما ابتدا یک خودرو باید از موتور و گیربکس و روح و هویت رانندگی برخوردار بوده و سپس مواردی چون بدنه و امکانات رفاهی بر آن افزوده شود.

در هر حال فضای داخلی سانتافه خوش تراش ترین و اسپرت ترین نمونه موجود در آزمایش گروهی بود. صندلیهای آن گرچه پس از گذشتن تنها ۵۰ هزار کیلومتر کیفیت خود را از دست داده و رنگ کنسول و فرمان به مات گراییده بود، اما فرمان خوش دست و نشانگرهای پویای پشت فرمان کاستیهای به وجود آمده را تا حدودی کم رنگ می کرد.

هیوندای اگرچه در مبحث طول، عرض و فواصل اکسل ها از دو مرد ژاپنی ابعاد طویل تری داشت، اما بخش بزرگی از آن خرج صندوق بار بزرگ شده بود و در ردیف جلو و عقب تفاوت فاحشی از نظر ابعاد با دو برند دیگر نداشت.

ولی می توان ردیف عقب RAV4 و اوت لندر را جادارتر و راحت تر از پسرک کره ای دانست. صندلیهای جلو نیز به خوبی دوژاپنی قدرت در برگرفتن بدن در سواری های پرفشار و پیچهای تند رانداشتنده اگرچه موقعیت پشت فرمان و دید خوب به چپ و راست از شاخصه های مثبتش بود، اما در حین حرکت، کندنهای اولیه، مانور رفتن و سبقت گیری این بدنه و تعریف نه چندان ایدهآل وزن به اسب بخار در مقیاس یک به ۱۰ (به عنوان بدترین آمار گروه) و همچنین گیربکس با تأخیر وحتی راندن در حالت تیپ ترونیک، به واسطه بم شدن صدای موتور، بر رفع این نقیصه در مقام قیاس با ژاپنی ها تأثیر مثبتی نداشت.

صداهای داخل کابین و انتقال تکانها به داخل اتاق نیز بیشتر ملموس بود و از کیفیت سواری میکاست، اگرچه این خشکی، خود بر امر چسبندگی می افزود اما در طول رانندگی می توانست آزاردهنده باشد.

در کنار تمامی اینها فرمان تیز و اسپرت عملکرد خوبی در این بخش داشت، اما حس دقیقی از سطح جاده به دستان راننده منتقل نمی کرد. اگر نگاهی فنی به محصولی کاملا مهندسی شده و بادوام دارید، تویوتا RAV4 انتخابی مناسب برای ش ما خواهد بود. اگر ظاهر جذاب بیش از هر چیز برایتان در اولویت است سراغ سانتافه بروید و چنانچه نرمی و آرایش بیش از حد مد نظرتان باشد، اوت لندر را خریداری کنید.

4.7/5 - (25 امتیاز)

دیدگاه کاربران

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort Fethiye Escort Marmaris Escort fud crypter buy instagram followersgüvenilir takipçi satın algüvenilir takipçi satın almahovarda girişsex geschichtenxhamstersex geschichtenxhamstersex geschichtenpornhub