بررسی مزدا 6 (mazda 6)

مزدا 6

بررسی نمای ظاهری خودروی حاضر از نسل سوم، ساخت ۲۰۱۴ با ۷۰ هزار کیلومتر کارکرد و میدآپشن است که با فیس لیفتی مختصر کماکان روی خط تولید قرار دارد در کشورهای ژاپن چین و روسیه ساخته شده و در تمام دنیا قابل دسترسی است لذا تهیه لوازم یدکی از آن سوی مرز به شرط مراعات انصاف از سوی فروشنده چندان کار سختی نیست. 

وجب به وجب این خودروی ۴۸۶ سانتی متر با ظرافت و دقت یک مجسمه ساز خلق شده است.

 چراغ های جلو خوش حالت و در ترکیب با خط کرومی گریل تداعی گر یک گربه سان با خط چشم تیره است. 

به سنت خودروهای مدرن خط سپری تعریف نشده که از ترس برخورد رانندگان بی احتیاط، ترک خودرو در حالت پارک شده را قدری نگران کننده می کند و مجبورید به سختی پارک کنید.

 البته شکایتی نیست چون باعث نمایان شدن جلوهای دیگر از استیل این محصول یعنی سقف منحنی، شیبدار و کوپه مانند آن می شود که مکمل صندوق کوتاه، لوله اگزوز دوبل، طراحی وزین اما اسپرت عقب مزداست. 

نمای جانبی معمولا پاشنه آشیل طراحی خودروهای سدان است اما مزدا با ایجاد یک خط گرد گلگیر شانه مانند در جوار برجستگی ترقوه شکل کاپوت که در این مورد از زیر یک پوست شفاف و لطیف سربی رنگ پیداست تداعی گر یک موجود افسانه ای آبزی شده و باعث تاکید بیشتر روی کشیدگی جلوی خودرو ست و در هماهنگی با صندوق کوتاه، جلوهی اسپرت این محصول ارزان قیمت (با قیمت حدود ۲۵ هزار دلار) ولی باارزش در بازارهای جهانی را دوچندان کرده است.

مزدا6

طراح بدین هم بسنده نکرده و با نصب آینه هایی با بازوی عمودی، رینگ های خوش تراش و تایرهای بزرگ ۱۷ و لاستیک های گوشتی فاق ۶۰ یک سدان خانوادگی پرفورمانس را با زیر ۳۰ هزار دلار به مشتری پیشکش کرده است.

 

و بررسی داخل ادامه سناریو در داخل خودرو دنبال شده و نشانگرهای سه گانه با گرافیکی وسوسه انگیز از ورای یک فرمان اسپرت و بسیار خوش دست قابل رویت است.

 ارگونومی ادوات کنسول وسط با حضور موس، یک لیور خوش دست و اهرم ترمزدستی که شبیه خودروهای اسپرت دهه نود، بالاتر تعبیه شده درخور یک خودروی ژاپنی ست.

 کنترل های سیستم تهویه نیز مجهز به یک صفحه جداگانه با نورپردازی زیباست. 

صندلیهای این مدل با تریم میداپشن دستی است و از مخملی با کیفیت تودوزی شده که با یک حس اطمینان بسیار خوشایند راننده را صمیمانه بر بالین گرفته و حین مانور حمایت می کند. 

فضای داخل، صندوق عقب، جاسری و نور علیرغم کفایت، کمتر از کمری ست که البته شماره تلفن نزدیک ترین آژانس را برای معترضان احتمالی در آرنجی وسط قرار داده ایم!

و سواری قبل از روشن کردن خودرو کمی دلهره داشتم که مبادا قابلیت حرکت این آبزی دلربا در قد و قواره ظاهرش نباشد خصوصا که بنا به تجربه قبلی رانندگی با ۴ سری متوالی مزدا ۳۲۳ و ۳ انتظار بالایی از این خودرو داشتم.

 مزدا۶ مجهز به پیشرانه ۲/۵ لیتر با تکنولوژی skyactive مزدا بوده که با بهره گیری از یک موتور تزریق مستقیم بسیار تراکم بالا ( ۱/۱۳ و در بعضی مارکت ها حتی ۱/۱۴) قدرت ۱۸۴ اسب بخار با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را روی یک خودروی زیر یک و نیم تنی با مصرف شهری ۷/۶ و اتوبان تنها ۵/۱ درصد در اختیار راننده قرار میدهد. تا با همکاری یک گیربکس ۶ سرعته خودکار صفرتاصد تخمینی نزدیک ۸/۵ ثانیه (بعضی منابع این عدد را ۷/۸ اعلام کرده اند که حداقل در نمونه مورد آزمایش به نظر بعید میرسید) قابل دستیابی باشد. 

مزدا 6

پیشرانه با کیلس استارتر و با قدری لرزش روشن شده و یک صدای معمول ۴ سیلندری دارد.

 به محض شروع حرکت شتاب خودرو حس شده و تیزی خوشایند فرمان خوش دستش وسوسه رانندگی اسپرت رو زیر گوش راننده نجوا می کند.

 شتاب گیری اولیه خودرو مطلوب تر از کشش آن در دورهای میانی است ولی کماکان از خودروهایی مانند کمری، سوناتا اپتیما یا تیانا یک سر و گردن بالاتر بوده و عملا بهترین شتاب را بین موتورهای هم حجم داراست.

 زیبایی عملکرد مزدا در فرمان آن است که در کنار یک سیستم تعلیق بسیار دقیق و قابل اطمینان اجازه بهره گیری از تمام ۱۸۴ اسب بخار را بدون دغدغه فراهم می کند، خودرو دو وجب کوتاه تر حس شده و به زیبایی یک شناگر ماهر از بین سایر خودروها لغزیده و در ترافیک نیمه سنگین نیمروزی پیچ و تاب می خورد. 

شاید به خاطر لنتهای خودرو بوده که توان ترمزی در قیاس با یک خودروی آلمانی یا ایتالیایی قدری ضعیف حس میشود. 

عملکرد گیربکس عادی است و در عین این که به موقع معکوس می کشد از چهارچوب های اقتصادی تعریف شده فراتر نمی رود لذا با تغییر وضعیت به دستی و بهره گیری از لیور (دست دنده) خوش دست مزدا که در کنار موس مالتی مدیا در ارتفاعی بالا و البته خوشایند نصب شده میتوان از توان موتور بهتر بهره گرفت. 

در واقع توان حرکتی مزدا در حداکثر میزانی است که بدون آسیب به آسایش مسافر می توان از یک سدان متوسط محرک جلوی سگمنت D انتظار داشت و هوشمندانه در همین سطح تنظیم شده است. به طور کلی با عدم حضور مزدا ۶ در عرصه سرزمین اصلی ایران (شاید زیر ۱۰ دستگاه)، میدان رقابت سدان های خانوادگی سگمنت D در اختیار محصولاتی از رنو نیسان و تقریبا در انحصار سوناتا و کمری قرار گرفته است که نه از منظر طراحی و نه هندلینگ و شتاب، سیراب کننده عطش عاشقان سرعت و رانندگی اسپرت نیستند.

مزدا 6 از بغل

 در این میان تالیسمان با شتاب و هندلینگ مطلوب با ظاهر کمی یوغور از راحتی سواری کافی برخوردار نیست، سوناتا در مانور خودرویی مردد و بی اعتماد به نفس است که با فیس آرایش شده تداعی گر یک شاخ اینستاگرامی ست؟ کمری ۲۰۱۲ نیز علیرغم دوام بینظیر، نگهداری سهل، سواری متین و فروش راحت (که هریک فاکتورهایی بی بدیل در بازار ایران هستند) از منظر طراحی شبیه یک پاکت نامه ست که تمبری با چهره یک شخصیت تاریخی روی آن چسبانده شده! که پایداری و لذت رانندگی آن کمتر مزداست.

 به نظر نگارنده تنها ایراد مزدا ۶ همانا نبود دسترسی دائم به سوخت با اکتان مطلوب در سراسر کشور و نبود خدمات مناسب پس از فروش است که البته عملا هیچ یک از این مشکلات را نمی توان به پای خودرو نوشت و در واقع آبزی بی گناه قصه ما صرفا به علت نبود محیط مناسب است که قادر به رشد و نمو نیست..

4.8/5 - (11 امتیاز)

دیدگاه کاربران