بررسی نمونه تولیدی تارا اتوماتیک

تارا

در چند سال گذشته با ورود خودروهای چینی به بازار اتومبیل کشورمان، دو غول خودروسازی داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا به تکاپو افتاده و سعی کردند تا با عرضه محصولاتی همچون شاهین، دنا پلاس اتومات و در آخر تارا، تا حدی بازار سدان های رده بالاتر را که کاملا به دست چینیها افتاده بود، به نفع خود بازگردانند. در ادامه جدید ترین و پر آپشن ترین محصول ایران خودرو یعنی تارای اتوماتیک را مورد بررسی قرار داده و تغییراتش را نسبت به نمونه دستی ارزیابی می کنیم.

طراحی ظاهری ا طراحی نمونه اتوماتیک تارا نسبت به نمونه دستی در پنل های بدنه تفاوتی نداشته (به جز سقف) و عینا شاهد همان اجزا و خطوط  هستیم؛ اما می توان گفت تا حدودی ضعف های بصری نمونه دستی بهبود یافته و بخشی از قطعات تزئینی ظاهری خودرو تغییر کرده اند.

نمای جلو و عقب تارا به خودی خود زیباست اما بخش جانبی این خودرو ساده تر از حد معمول جلوه می کند و نیاز به خط شخصیتی تند و تیز تر کاملا مشهود است.

آینه های جانبی خودرو زیبا هستند و خوشبختانه در نمونه اتوماتیک، دیگر خبری از راهنمای روی گلگیر نیست و این بخش با یک قطعه پلاستیکی پوشانیده شده است که البته ای کاش در نمونه اتوماتیک قالب گلگیرها تغییر می کرد تا حتی این قطعه پلاستیکی نیز استفاده نشود.

نکته دیگری که در بخش کناری خودرو تغییر کرده استفاده از یک نوار کرومی در لبه پایینی پنجره هاست که حس لوکس بودن بیشتری را القا می کند.

لازم به ذکر است چیدمان داخلی چراغ های عقب نیز در نمونه اتوماتیک برای زیباتر شدن و همچنین پیروی از ترندهای روز بهتر بود به نمونه نئون تایپ تغییر شکل یابد.

نکته دیگری که در نمونه اتوماتیک تارا تغییر کرده است، پنل سقف و اضافه شدن سانروف به آن است.

خوشبختانه سانروف تارا دارای یک طراحی کاملا مهندسی شده و اسلوب حرفه ای است و از سانروف دنا پلاس و برخی دیگر از خودروهای هم رده بزرگ تر و کاربردی تر طراحی شده است.

  • داخل کابین

 در تارا تا حدود زیادی با همان طرح آشنای پژو ۳۰۱ طرف هستیم. با این تفاوت که در نمونه های اتوماتیک تارا از قالب های تو دری فاز ۳ پژو ۳۰۱ بهره گرفته شده است. طرح غربیلک فرمان زیبا بوده اما بیشک زیباترین بخش کابین، طراحی اهرم تعویض دندهی تارا اتوماتیک است که واقعا شکیل و زیبا جلوه می کند.

 جالب توجه ترین نکته در خصوص تارای اتومات جانمایی کلید استارت آن است که درست مانند برخی از خودروهای گروه PSA همچون پژو ۵۰۸ نسل قبل و یا سیتروئن C3-XR، سمت چپ فرمان تعبیه شده است و البته علاوه بر شکل و شمایل زیبا، دسترسی خوبی نیز دارد. کلید جمع کردن آینه های برقی تارا از داخل هم در همین بخش و کمی پایین تر از دکمه استارت طراحی شده است. 

فضای داخلی خودرو مهندسی شده است و نسبت به ابعاد بدنه با کابینی جادار و راحت طرف هستیم و به جرات با فضایی به مراتب راحت تر از دنا پلاس سر و کار داریم.

 به عنوان نکات منفی کابین نیز می توانیم به مواردی همچون عدم وجود ترمز پارک برقی، مانیتور نسبتا کوچک، و همچنین عدم سیم کشی داخل درها برای انتقال دکمه های شیشه بالابر از کنسول مرکزی به پنل درها، اشاره کنیم.

داخل کابین تارا اتوماتیک

و امکانات ایمنی و رفاهی در بحث امکانات خودروی تارا اتوماتیک، می توان به مواردی چون سانروف، چهار عدد کیسه هوا، صندلی های برقی جلو، کروز کنترل، فرمان برقی، مانیتور، میرور لینک، بلوتوث، کلیدهای کنترلی روی فرمان، دی لایت، دوربین و سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری و هرزگردی، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، آینه های تاشو برقی، فرمان چرمی، تریم داخل چرم و پارچه، سنسور نور و باران و… اشاره کرد که این خودرو را به کامل ترین خودروی تولیدی با برند ملی بدل کرده است. 

و قوای فنی تارای اتوماتیک هم درست مانند نمونه دستی از یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار بهره میگیرد اما تغییر اصلی این خودرو در بخش گیربکس آن است؛ وظیفه انتقال قدرت در این خودرو بر عهده یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک با فناوری پاور تک کره جنوبی و نشان DAE است.

 استفاده از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی در تارا برای اولین بار در بین خودروهای ایرانی، ضمن ایجاد ایمنی بیشتر در حین راندن، حس اعتماد به نفس بیشتری نیز به راننده منتقل خواهد کرد و خوشبختانه این سیستم در نمونه دستی تارا هم به کار رفته و حذف نشده است.

 با توجه به خصوصیات پیشرانه تارا نباید از نمونه اتومات آن انتظار چالاکی بالایی داشت اما قطعا در آینده در صورت استفاده از پیشرانه TC7 برای این خودرو به همراه همین گیربکس ۶ سرعته ی توانا، شاهد خودرویی به مراتب تند و تیزتر با توانایی های حرکتی بالاتری خواهیم بود.

مشخصات فنی تارا اتوماتیک
  • کلام آخر

 نمونه اتوماتیک تارا بی شک در بحث امکانات ایمنی، رفاهی و استحکام شاسی و همچنین استفاده از پلت فرم PF1، نسبت به تمام خودروهای ایرانی یک سر و گردن بالاتر بوده و پس از سالها شاهد تولد خودرویی نسبتا به روز و ایمن در صنعت خودروی داخلی هستیم.

 تارا اتوماتیک در بازار رقبایی همچون دنا پلاس توربو اتومات، جک 4ل، آریزو۵ و… را در مقابل خود می بیند و می توان گفت که اگر بحث طراحی که امری سلیقه ای است را کنار بگذاریم، در زمینه ایمنی و امکانات، تارا کم و کسری در مقابل رقبای بازار داخلی خود ندارد و تنها در بخش قدرت پیشرانه است که در پس دنا پلاس توربو و همچنین آریزو۵ قرار خواهد گرفت؛ البته که پیشرانه تارا باتوجه به تنفس طبیعی بودن نسبت به دو خودروی مذکور (با توجه به توربوشارژ بودن آنها و حساسیتشان به نوع سوخت مصرفی و اکتان آن)، استهلاک و دردسر کمتری را برای مالک خواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه کاربران

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort Fethiye Escort Marmaris Escort android rat istanbul duşakabin buy instagram followersgüvenilir takipçi satın algüvenilir takipçi satın almahovarda girişsex geschichtenxhamstersex geschichtenxhamstersex geschichtenpornhub