بررسی کامل کیا ریو 2021

کیا ریو 2021

مدتهای زیادی بود که اثری از کیا ریو در فهرست انتخاب های رسانه های خودرویی وجود نداشت و آخرین بار به ۴ سال پیش بر می گردد که در رقابت های بهترین خودروی سال به عنوان یک خودروی کوچک تر از کامپکت، جزو فینالیست ها بود. کیا ریو هاچ بک در مقایسه با رقبای قدرتمندی مانند آلفارومئو جولیا، تسلا مدل ۳ و هوندا آکورد، نه فقط به خاطر کیفیتی که در مقابل مبلغ پرداختی بابت آن دریافت می کنید بلکه به خاطر اصلاحات عدیده ای که در آن انجام گرفته مورد تحسین واقع شده است.

ملاقات با کیا ریو ۲۰۲۱ طی چند سال گذشته که بسیاری از دست اندرکاران صنعت خودروسازی مشغول کندوکاو در مدل های تولیدی دیگر کیا موتورز، مانند استینگر و تلوراید بودند مدل ریو دستخوش تغییرات و دگرگونی های زیادی شد که یکی از مهمترین آنها جایگزین یک نیرو محرکه جدید در سال ۲۰۲۰ بود.

 این موتور جدید نمونه ای ۴ سیلندر ۱/۶ لیتری با توان تولید ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۱۲ پاوند بود که البته در مقایسه با موتور قبل از نظر توان تولیدی ۱۰ اسب بخار و از نظر گشتاور 7 پاوند ضعیف تر شده بود اما در عوض راندمان آن بالا رفته و مصرف سوختش به صورت میانگین به حدود ۶ لیتر در یکصد کیلومتر رسیده که ۰/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پائین آمده است.

داخل کیا ریو 2021

از دیگر تغییرات، جایگزین کردن گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک قدیمی با یک نمونه CVT بوده. از دیگر اتفاقاتی که برای آن به وقوع پیوسته طراحی بیرونی جسورانه تر و یک صفحه نمایشگر بزرگ تر برای نمایش سیستم سرگرمی / اطلاعاتی بوده است.

 البته رقبا نیز بیکار ننشسته و دست به ابتکارات جدیدی در مدل های تولیدی خود زده اند؛ به عنوان نمونه می توان از نیسان Versa نام برد که نسبت به مدل قبلی سواری راحت تر و کابین لوکس تری پیدا کرده است. 

تویوتای پاریس که تولید آن به دلیل عدم استقبال و ناخوشایندی خریداران متوقف شده است، سال گذشته همگان را شگفت زده کرد چون طراحی داخلی و تعویض روان تر دندهها که از ایرادات قبلی آن بود برطرف شده بود.

کیا ریو 2021 جدید

زمان آزمایش یکی از مواردی که ریو در مقابل رقبای خود آزمایش کنندگان را تحت تأثیر قرار داد، تست های مربوط به میزان شتاب آن بود چون با وجود اینکه نیروی تولیدی موتور آن زیاد نیست اما به خوبی می تواند از آن بهره برداری کند.

این خودروی کوچک به قول معروف، جنگنده می تواند سرعت خود را طی ۸/۶ ثانیه به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند که سریع تر از تویوتا یاریس ۲۰۲۰ با رکورد ۹/۴ ثانیه و نیسان سدان ورسا با رکورد ۹/۷ ثانیه است. 

همین تفاوت در آزمایش طی مسافت ۴۰۰ متر تکرار شد و ریو توانست با کسب زمان ۱۶/۷ ثانیه و با حداکثر سرعت ۱۳۵ کیلومتر در ساعت سریع تر از رقبا، این مسافت را طی کند.

 با وجود اینکه با افزایش سرعت صدای موتور نیز بالا می رود اما صدای زیاد موتور را نباید نشانی از تحت فشار قرار بودن تلقی کرد. 

حرکت آن در بزرگراهها نرم و یکنواخت است و برای بالا رفتن از شیب جاده ها نیاز به اندکی تلاش بیشتر دارد.

 گیربکس CVT جدید آن عملکردی شبیه گیربکس قبلی دارد منتها اغلب اوقات دنده ها به خوبی و به نرمی تعویض میشوند. 

در آزمایش مربوط به توان توقف، ریو توانست در طول مسیر حدود ۳۶/۳ متر از سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت به توقف کامل برسد، البته در صورت تکرار این فاصله افزایش پیدا می کرد.

در آزمایش کسب بهترین شتاب ثقل با میانگین ۰/۵۴ جی نتوانست با نیسان ورسا و تویوتای پاریس رقابت کند، بنابراین در عبور از دایره پیچها باید راننده دقت زیادی به عمل آورد.

 کیفیت سواری آن نیز آرام و در خور تحسین است. 

فنربندی از تنظیم و کنترل خوبی برخوردار بوده و اجازه نمیدهد ناهمواری های سطح مسیر حرکت باعث از بین نرفتن آرامش داخل کابین شود.

 پنجره هایی که تا پائین ادامه پیدا کرده اند تأثیر مثبتی روی میدان دید راننده داشته اند. 

در صندلیهای پشت نباید انتظار یک جاپایی زیاد داشت مگر آنکه سرنشینان جلو و عقب از میان کوتاه قامتان باشند. فضای صندوق بار آن نیز برای خانواده های پرجمعیت حتی برای خریدهای روزانه ناکافی است.

کیا ریو جدید

ارزش بالا در سنت کیا موتورز کابین یعنی مجموعه ای از تکنولوژی ها و فناوری های صفحه نمایشگر لمسی ۸ اینچی برای خودرویی از این کلاس کاملا بزرگ و دور از انتظار است و در عین حال واکنش آن به لمس دستان آسان و سریع است به علاوه اینکه مجهز به اپل کارپلی و اندروید اتو وایرلس» است.

برای قرار دادن گوشی تلفن همراه فضای مناسبی در جلو پیش بینی شده که در کنسول میانی قرار دارد و برای سرنشینان پشت، امکان دسترسی به پورت USB به راحتی میسر است.

 صندلی هایی با روکش پارچه ای، سیستم صوتی با ۸ بلندگو و صندلیهای تاشوی عقب از تجهیزات استاندارد آن هستند ولی اگر مایل به سفارش امکانات کمک به راننده مانند ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص افراد پیاده، سامانه حفظ حرکت در بین خطوط، رینگ های اسپرت آلومینیمی به جای انواع فولادی و سایر اقلام را دارید باید آنها را در قالب یک مجموعه به ارزش ۱۸۰۰ دلار سفارش دهید.

قیمت مدلی که مورد آزمایش قرار گرفت و تصویر آن را مشاهده می کنید، مجهز به این مجموعه و یک سری تجهیزات دیگر مانند موکت های کف بود ۲۰ هزار و ۲۰۰ دلار برآورد شد.

 که براساس برآوردهای میدانی به عمل آمده در بارا جهانی، میانگین قیمت یک خودروی نو امروزی که مجهز به امکانات مشابه این ریو باشد ۴۱ هزار دلار است بنابراین اگر بتوان با پرداخت ۲۰ هزار دلار چنین خودرویی که مجهز به تمامی امکانات ایمنی است را خریداری کرد، خود جای تأمل دارد.

 در نهایت ماهیت کیا ریو ۲۰۲۱ بعد از گذشت سالها از حضور آن در بازار تغییری پیدا نکرده و کماکان به عنوان یک خودروی ارزان و کوچک که قادر است بدون مشکل، شما را از یک نقطه به نقطه دیگر برساند مطرح بوده و هست.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه کاربران