تجربه رانندگی با مرسدس بنز EQA
تجربه رانندگی با مرسدس بنز EQA

تجربه رانندگی با مرسدس بنز EQA

همه چیز در مورد مرسدس بنز EQA

در حالی که در خلال پاندمی جهانی کرونا در سال ۲۰۲۰ اری از شرکت‌های خودروسازی به دلیل ناتوانی در تامین قطعات تعطیلی های گسترده خطوط تولید و ناتوانی در فروش خودروهای از پیش تولید شده به دلیل عدم تمایل خریداران به خودروهایی که دیگر تا مدتی نامعلوم امکان مسافرت با آن‌ها را نداشتند با بحران مواجه شده بودند و حتی بعضی از آنها از پایان تولید برخی مدل های بعضاً محبوب خبر دادند.

 خودروهای تمام الکتریکی بسیاری در پس چه در نمونه تجاری و چه در نمونه مفهومی معرفی شدند تا با پایان بحران خودروسازان بتوانند سهم از دست رفته خود را از بازار بازیابند.

 مرسدس بنز در حالی با مدل eqa  پا به بازار خودروهای الکتریکی گذشت که گویی در حال برنامه ریزی برای فروش مدل های برقی با قیمتی بالاتر نسبت به مدل های بنزینی بوده ادعایی که با معرفی eqs  به عنوان لوکس ترین خودروی برقی دنیا مهر تاییدی بر آن زده شد اما در این بین عرضه خودروهایی چون مدل y  تسلا به عنوان یک شاسی بلند شهری برای استفاده روزانه بگویید حمام این معادلات را برای مرسدس و حتی بی ام دبلیو که از سالها پیش مدل i3  را روی خط تولید داشته به هم ریخته و آنها را با دستپاچگی مجبور به آرایی مدلهایی کرده که حداقل از نظر قیمتی توان رقابت با تسلا را داشته باشند در این نوشتار  همراهمان باشید تا  مدل eqa  را به چشم خریدار مورد تست و بررسی قرار دهیم.

blank

 نمای خارجی مرسدس بنز EQA

 مرسدس eqa  را در حقیقت به عنوان نمونه الکتریکی gla  و نه نه به عنوان خودروی کاملاً جدید معرفی کرده گرچه این دو مدل در ابعاد خارجی تفاوتی با هم ندارند اما به دلیل عدم نیاز نمونه الکترونیکی به جلو پنجره باز  و برای کاهش مقاومت خودرو در برابر باد مجموعه چراغ ها و جلو پنجره از نو طراحی شده اند

در نمای عقب مرسدس از چراغ های یکپارچه لیزری استفاده کرده که در مقایسه با مدل ال ای دی استفاده شده در  درgla  ترین مصرف برق کمتری دارد و پایین ترین نمره در طراحی نمای خارج را اما ما سپر عقب و پس آن ورودی های غیر واقعی هوا روی سپر جلو به خودرو اختصاص می دهند.

blank

 سپر عقب از طرفی دارای طرح کروم کاری شده همانند خودرو های سوخت فسیلی و دارای خروجی اگزوز به جای استفاده از دیفیوزر برای بهینه سازی ضریب پسا بوده عدم طراحی مجدد آن برای این مدل سبب شده تا سپری که در مدل بنزینی کاملاً بدون عیب و چشم‌نواز به نظر می رسید در نمونه برقی همچون مدل قبلی پژو ۲۰۰۸ که در شماره ۴۱۳ مورد تست و ارزیابی قرار دادیم بسیار بیرون زده و ناهماهنگ به‌نظر برسد

 

نمای داخلی مرسدس بنز EQA

 در نمایه داخلی eqa کاملا شبیه به دیگر محصولات مرسدس بنز بوده و کلیه ادوات بدون ایراد در دست راننده بوده گرچه ایراداتی به آن وارد است برای مثال عدم استفاده از نمایشگر یکپارچه و قاب بسیار پهن دور نمایشگر ها در حالی که دیگر رقبا از نمایشگرهای بدون قاب و بسیار نازک استفاده می کنند برای خودرویی با قیمت ۶۵ هزار یورو کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد.

 نکته عجیب دیگر که البته به محض دریافت پاسخ مرسدس آن را با شما هم به اشتراک خواهم گذاشت اختصاص ۳ خروجی usb و شارژ وایرلس در جلو و تنها یکی در عقب بوده که البته همگی آن نوع یو اس بی سی بوده و هنگام پرداخت قیمت خودرو باید ۱۰ یورو هم هم برای خرید کابل منطبق با خود را در نظر بگیرید.

 ویژگی‌های بارز خودروهای الکتریکی وجود دو محفظه بار یکی در جلو به دلیل عدم وجود موتور و دیگری در عقب است اما مرسدس در این مورد هم ما را معین کرده چرا که کفی صندوق عقب غیر متحرک بوده و تنها یک چمدان بزرگ را در خود جا می دهد

به دلیل استفاده از یک موتور و انتقال نیرو به تنها چرخهای جلو امکان استفاده از محفظه موتور به عنوان فضای بار کلاً  منتفی است

مهمتر از همه اینها اگر قد شما بلندتر از ۱۸۵ سانتیمتر باشد باید در نشستن در صندلی عقب را به کلی فراموش کنید چراکه از طرفی باید زانوهایتان را در بغل بگیرید و از طرف دیگر با کوچکترین دست انداز ز دست نوازش سقف را بر سر خود عذرخواهی کرد این همان نقطه عطفی است که تفاوت خودروی چون تسلا را را که از ابتدا به صورت الکترونیکی طراحی شده و مرسدس که از بنزینی به الکتریکی تغییر کاربری داده مشخص می کند

 

 تست رانندگی مرسدس بنز EQA

 خودرو را با شارژ کامل از نمایندگی تحویل گرفته و پا به خیابانهای وین گذاشتیم در حال حاضر این خودرو تنها در نمونه eqa 250  تولید می شود که دارای ۱۹۰ اسب بخار قدرت و مصرف ۱۷.۹ کیلو وات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و قابلیت پیمایش حداکثر ۴۲۴ کیلومتر را با هر بار شارژ دارد

 خودروی مورد آزمایش با بیش از هشت هزار یورو اختلاف قیمت با نمونه پایه یکی از مجهز ترین نمونه ها بوده و در صورت داشتن سانروف می شود آن را کامل ترین نمونه این خودرو نامید کابین خودرو از سکوت قابل قبولی برخوردار بوده و تنها در دست اندازهای شدید صدای مختصری به کابین منتقل می شود خودرو قابلیت راندن در سه حالت اقتصادی کامفورت و اسپرت را دارد که در زیر نگاهی به هر کدام نام و تفاوت هایشان می‌اندازیم.

در حالت اقتصادی تنها در صورت فشردن یک باری که داره گاز خودرو از تمام توان باتری ها استفاده می کند این مود شتاب گیری و حداکثر سرعت خودرو به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت محدود می‌شود و رها کردن پدال گاز و در ترمزها هم خودرو شارژ باتری ها را در اولویت قرار میدهد و ترمز نسبت به دو حالت دیگر شدیدتر احساس می شود.

 در مورد کامفورت گرچه خود را مسافت کمتری را با هر بار شارژ میپیماید اما سرنشینان حس بهتری داشته و با هر ترمز به جلو کشیده نمی‌شوند.

در مدل اسپرت خودرو تمام تلاش خود را برای راضی کردن شما بدون در نظر گرفتن مسافت قابل پیمایش و شارژ ارائه می‌دهد البته بهتر است است علی رغم توان ۱۴۰ اسب بخاری خودرو در شتاب گیری های بالای ۶۰ و به خصوص ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمی انتظارات خود را پایین بیاورید تا بنز شرمنده شما نشود.

نکته بسیار جالبی که هنگام تست جلب توجه کرد وجود دنده پشت فرمان با علامت مثبت و منفی بوده که در چنین خودرو بی مورد می باشد البته مرسدس با تغییر عملکرد این پدال ها برای راننده امکان روند نرخ خودرو در حالت های مختلف را فراهم کرده است دست در حالت دی پلاس شتاب خودرو محسوس‌تر و با رها کردن پدال گاز خودرو هیچ تلاشی برای شارژ باتری ها نکرده و از سرعت خودرو تنها به دلیل نیروی اصطکاک چرخ ها کاسته می شود حالت دی به شکلی نامحسوس و با تا حداکثر ۲۵ درصد توان و سرعت خودرو برای شارژ باتری ها استفاده می کند در دو حالت منفی مرسدس تبدیل به خودروی تک بدان می‌شود که برای توقف نیازی با استفاده از پدال ترمز نداشته و همانند  ریتاردر در خودروهای سنگین به شارژر موتور به شدت از سرعت خودرو می کاهد البته این شدت در حالت قطعاً نیاز به تجربه کافی شما و راننده کشتی دارد و در غیر این صورت به دلیل شتاب شدید منفی خودرو تصادف از عقب بسیار محتمل خواهد بود.

 نوآوری بنز در مدل های جدید این شرکت استفاده از دوربین جلوی خودرو برای کمک به سیستم مسیریابی بوده و به این شکل که با تنظیم کردن مسیریاب در سرعت های کمتر از ۶۰ کیلومتر و با نزدیک شدن به تقاطع ای که باید در آن به راست یا چپ گردش کنید دوربین جلو که البته به بهترین شکل پشت جلو پنجره پنهان شده فعال شده و با سه فلش روی صفحه نمایش خروجی دقیق را به صورت لایو به شما نمایش می دهد و امکان اشتباه را برای راننده  به صفر می رساند.

 بند به لطف عدم وجود کمپرسور تسمه ای امکان استفاده از گرمکن و سردکن با حداکثر کارایی در حالت ایستاده و حتی در ابتدای حرکت وجود داشته و این خودرو را در سرمای و گرمای شدید به شدت دلچسب می کند البته نکته ای که نباید فراموش کنید این که در چنین شرایطی هرگز انتظار ۴۲۰ کیلومتر پیمایش را نداشته باشید و قبل از حرکت حتماً خود را کامل شارژ کنید با تجهیزات خودرو به امکان استفاده از شارژر های فوق سریع امکان شارژ کامل خودرو در ۳۰ دقیقه حتی در مسافت‌های طولانی آزاردهنده نخواهد بود اسباب بازی جالبی که مرسدس برای بزرگسالان در این خودرو قرار داده نورپردازی دریچه های هوا بوده که با انتخاب دمای پایین‌تر برای زمان کوتاهی به آبی و برای دماهای بالاتر و قرمز تغییر رنگ داده و شما را قلقلک می‌دهد که هر ۵ دقیقه دمای خودرو را مجدد تنظیم کنید.

 با توجه به همه آنچه تا به اینجا دیدیم سوال این است که آیا این خودرو با این قیمت قیمت و با دریافت تا ۴۵۰۰ یورو امتیاز خودرو های الکتریکی در اتریش و ۹۰۰۰ در آلمان رمان آیا این خودرو ارزش خرید دارد در یک کلام نه!! اما چرا؟!!  قیمت پایه این خودرو با مدل gla 250 بنزینی برابری می‌کند با این تفاوت که دیگر خودرویی با ۲۲۴ اسب بخار و  نه ۱۹۰ اسب بخار بوده و در صندوق عقب غذای بینهایت بزرگ تر از مدل الکتریکی دارد حال آنکه اگر برای کمک به محیط زیست خود را متعهد به استفاده از خودروهای برقی بدانید هم تسلا مدل ۳ حتی در ساده ترین مدل لطف چرخ های متحرک در شتاب مرسدس را در آینه عقب خود خواهد دید البته ساندروف استاندارد تسلا را هم نباید فراموش کرد جمع‌بندی آن که با پرداخت ۵۶ هزار یورو پول بی زبان برای این اتومبیل شما خودروی می دانید که در خیابانها کاملاً جدید است. 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

درباره‌ی administrator

blank

همچنین ببینید

blank

دنا پلاس توربو اتوماتیک یا شاهین G توربو

بررسی فنی دو خودروی جدید داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک یا شاهین G توربو؟ در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *