نیسان آلتیما۲۰۲۱
نیسان آلتیما۲۰۲۱

تجربه ۱۶۰۰ کیلومتر رانندگی با نیسان آلتیما ۲۰۲۱

نیسان آلتیما 2021

برای بسیاری از ایرانیان در بین سدان های نیسان، دو مدل ماکسیما و آلتیما به جهت خاطراتی که از دهه های هفتاد و هشتاد خورشیدی از این خودروها دارند جذاب تر و شناخته شده تر هستند. دو مدلی که متاسفانه در سالهای بعد از آن به کشورمان نیامدند و در نهایت حضور این برند در ایران به واردات بسیار محدود دو مدل جوک واکس تریل پیش از ممنوعیت ورود خودرو ختم شد. برای نگارنده شرایطی پیش آمد تا در مدت ۵ روز و پیمایش مسافتی بیش از هزار مایل (۱۶۰۰ کیلومتر) در خارج از کشور بتوانم با ویژگیهای آخرین نسل نيسان التيما آشنا شده و برداشت خود را با کمی چاشنی اطلاعات جانبی و تکمیلی در اختیار خوانندگان قرار دهم.

 

بالاخره این آلتیما یا آن آلتيما؟

التيما یکی از محصولات محبوب و مهم نیسان در بازار آمریکای شمالی است که برای مدت تقریبا سه دهه در بازار رقابتی سدان های متوسط خانوادگی حضوری پررنگ دارد. با آن که این مدل برای علاقه مندان خودروهای ژاپنی و دهه نودی در ایران هم شناخته شده است، اما بسیاری نمیدانند که آلتیمای وارد شده به ایران در دهه هفتاد شمسی، در حقیقت اولین نسل مدل Cefiro بود که در برخی از بازارهای جهانی از جمله کشور ما با نام آلتيما عرضه شد.

جالب این که نسل سوم سفیرو در ایران با نام ماکسیما عرضه شد. پس نه آلتيما و نه ماکسیمایی که به ایران آمدند، آلتیما و ماکسیمای بازار آمریکا نبودند و در حقیقت دو نسل از مدل سفیرو هستند. نسل اول آلتیما در سال ۱۹۹۲ برای رقابت با محصولاتی نظیر تویوتا کمری و هوندا آکورد معرفی شد. این سدان متوسط از همان ابتدا در آمریکا نیز مونتاژ شد تا بتواند بخشی از نیاز این بازار بزرگ را برطرف کند و از دست مالیاتها و هزینه های گزاف گمرکی نیز در امان باشد.

موفقیت همین نسل اول در کنار سهم بالایی که ژاپنیها از این سگمنت به خود اختصاص دادند سبب شد تا به تدریج نسل های بعدی این مدل نیز تا به امروز عرضه شوند. در سال های اخیر با وجود تمامی فراز و نشیب هایی که بازار خودروهای سدان به سبب محبوبیت بالای اس یووی ها و کراس اوورها تجربه کرده، اما آلتيما هنوز هم یکی از موفق ترین محصولات نیسان است و به جز سال ۲۰۲۰، در باقی سال های همواره فروش این مدل در ایالات متحده بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه بوده و در ابتدای دهه قبل برای چند سال رقم خیره کننده بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه برای آن رقم خورده است.

blank

ششمین آلتیما

در سال ۲۰۱۸ نسل ششم آلتيما بالاخره معرفی شد. از نظر ظاهری، این مدل شباهت زیادی به نمونه فیس لیفت شده نسل پنجم داشت، اما شباهت ها از نظر فنی چندان قابل توجه نبود. در حقیقت نیسان قبلا در مدل مفهومی 2.0 Vmotion فرم کلی و طراحی بیرونی ششمین آلتیما را به نمایش گذاشته بود.

از نظر ابعاد، نسل ششم آلتيما نسبت به نسل قبلی حدود ۵ سانتیمتر طویل تر است که سبب شده تا فاصله دو محور آن نیز دقیقا به همین میزان از سلف خویش بیشتر باشد که این به معنای جای بیشتر خصوصا برای سرنشینان عقب در کابین این سدان متوسط است. این مدل در پنج تریم SL SV SR ،s و پلاتینیوم و مجهز به دو نوع پیشرانه ۲/۵ لیتری تنفس طبیعی و یا ۲ لیتری توربو عرضه می شود.

در اولین برخورد با آلتیما طراحی خشن و اسپرت دماغه آن بیش از همه جلب توجه می کند. با وجود این که نیسان چندین سال است که این فرم جلوپنجره و دماغه را در محصولاتش تکرار کرده، اما به نحوی آلتیما در بین این تولیدات بیش از سایرین حال و هوایی اسپرتی و خشن دارد.

کروم کاری دور جلوپنجره در کنار چراغ های جلوی بسیار نازک و برجستگی های پایین سپر که بی شباهت به اسپویلرهای دماغه خودروهای اسپرت نیستند، از نکات بارز دماغه جذاب آلتیما هستند. در کنار این باید به برآمدگیهای روی درپوش موتور اشاره کرد که با خطوط دماغه و همچنین شانه هماهنگی خوبی برقرار می کنند. در طراحی جنابی قطعا بارزترین نکته فرم ستون C و البته گرافیک خاص چراغ های عقب است که تا کناره گلگیر عقب کشیده شده، علاوه بر این چند خط و برجستگی نسبتا محو نیز در کنار خودرو فرم هیجان انگیزی به آن داده است.

در عقب التيما همین حال و هوای اسپرتی به لطف فرم نازک چراغ های عقب و دیفیوزر تزئینی و سپر حفظ شده است. با ورود به کابین آلتیما با فضایی نسبتا اسپرتی و البته مدرن مواجه خواهید شد که خوشبختانه وضعیت بهتری نسبت به بیشتر محصولات حال حاضر نیسان دارد. به جز فرم اسپرتی غربیلک فرمان و صفحه نمایشگر لمسی ۸ اینچی، نوار طوسی رنگ پایین داشبورد جلب توجه می کند. با وجود آن که متریال به کار رفته بخش بالایی داشبورد و البته دکمه ها و ادوات مناسب است و کیفیت خوبی دارد، اما پلاستیک استفاده شده در بخش پایینی داشبورد و رودری ها خشک و نسبتا بی کیفیت است.

علاوه بر این طراحی نشانگرهای آلتيما نسبتا قدیمی است و بیشتر شبیه به خودروهای پنج شش سال قبل است و از رقبایی نظیر کمری و آکورد پایین تر است. در بین دو نشانگر اصلی، یک صفحه نمایش رنگی قرار دارد که قابلیت نشان دادن برخی از اطلاعات مورد نیاز راننده نظیر میانگین مصرف سوخت، سرعت، مسافت طی شده و باز بودن احتمالی درها را دارد. 

کابین آلتيما در بخش جلویی و عقب بسیار جادار است و به نحوی یکی از بهترین گزینه ها در بازار سدان های متوسط خانوادگی محسوب می شود. فرم نسبتا ساده داشبورد که برخلاف برخی رقبا مثل کمری راننده را احاطه نکرده، سبب می شود تا راننده در کابین احساس خفگی نکند. با وجود این که سرنشینان عقب در مدل مورد آزمایش ما امکانات رفاهی چندانی ندارند، اما جای پای مناسب آنها نویدبخش یک سواری راحت برای آنهاست. نمونه مورد آزمایش ما از نوع S است که از نظر امکانات رفاهی تقریبا پایین ترین رده محسوب می شود. با این وجود همین تریم ساده نیز از آپشن هایی نظیر چراغ های جلو اتوماتیک، دوربین دید عقب، سیستم مالتی مدیا مجهز به بلوتوث و صفحه نمایش لمسی، صندلی راننده با تنظیمات برقی و ورود بدون کلید (کی لس) برخوردار است.

blank

تجربه رانندگی

آلتیما با دو نوع پیشرانه ۴ سیلندر ۲ و ۲/۵ لیتری قابل سفارش است که نمونه کم حجم تر به لطف تنفس پرخوران از قدرت تقریبی ۲۴۸ اسب بخار بهره می برد. با این حال نمونه ۲/۵ لیتری نیز چندان دست و پا بسته نیست و با ۱۸۸ اسب بخار قدرت، از وضعیت نسبتا مناسبی در کلاس خود برخوردار است.

این اتومبیل ۱۴۴۰ کیلوگرمی به لطف گشتاور ۲۴۴ نیوتن متری که از دور موتور ۳۶۰۰ دور در دقیقه در دسترس است، شتاب صفر تا صدی در حدود ۶ ثانیه دارد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۶/۴ ثانیه طی می کند که این ارقام تقریبا مشابه با تویوتا کمری و بسیار بهتر از نمونه ساده رقبایی نظیر سوبارو لگاسی، هوندا آکورد و هیوندای سوناتاست در طول پنج روزی که آلتیما در اختیار نگارنده بود، خودرو بارها شتاب گیری مناسب و سریعش را اثبات کرد. با این حال نقطه ضعف اصلی فنی آلتيما یعنی گیربکس CVT آن تا حد زیادی حس خوب پیشرانه و فرمان پذیری خوب آلتيما را خنثی کرده است.

متاسفانه نیسان مدت هاست از این تکنولوژی در بیشتر محصولاتش استفاده می کند که مواردی همانند خرابی های گوناگون، حس بی روح و خسته کننده و صدای بالای پیشرانه را برای تولیدات این برند به همراه داشته است. با وجود این که CVT به کار رفته در آلتيما به مراتب بهتر از مدلی نظیر سنتراست، اما هنوز هم بخش زیادی از لذت سواری آلتيما به خاطر استفاده از این نوآوری هدر شده است. با آن که سرعت تعویض دنده ها در این مدل چندان کند نیست، اما باز هم از گیربکس های اتوماتیک به کار رفته در رقبا به مراتب تنبل تر است اما برگ برنده آلتيما در مقایسه با رقبایش به جز شتاب گیری بسیار خوب، سواری بسیار نرم است.

تویوتا در نسل جدید کمری یکی از خشک ترین سدان های آسیایی بازار را عرضه کرده و محصولات کیا و هیوندای نیز وضعیت چندان بهتری ندارند. هوندا اكورد نیز با وجود آن که در مقایسه با سایرین وضعیت قابل قبولی دارد، اما به مراتب از آلتيما خشک تر است. در این بین تنها سوبارو لگاسی از این نظير با آلتيما قابل مقایسه است که البته هندلینگ این رقیب هموطن از آلتيما ضعیف تر است تا در نهایت نيسان التيما یکی از بهترین سواری های کلاس را به خود اختصاص دهد.

با وجود آن که سواری آلتیما بسیار نرم بود، اما نگارنده در طی مسافتهای طولانی اندکی از ناحیه کمر و پهلوها دچار خستگی شدم که بیشتر ناشی از طراحی نه چندان در برگیرنده صندلیها بود و ارتباطی به سواری آلتیما نداشت. در عوض محل قرارگیری راننده و تسلط آن به ادوات و البته محیط اطراف نسبتا خوب و بهتر از بیشتر رقباست. ترمزهای آلتیما نیز وضعیت خوبی دارند و طبق ادعای کارخانه برای ایست کامل از سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت، مسافتی در حدود ۵۰ متر لازم است.

 

اما از نظر اقتصادی آلتیما به لطف مصرف سوخت ۸۷ لیتری در یکصد کیلومتر در شهر و ۶/۳ لیتری در بزرگراه، وضعیت متوسطی دارد.

نگارنده در طول رانندگی با این مدل به رقم نسبتا قابل قبول ۸ لیتر در یکصد دست یافت. علاوه بر این قیمت پایه برای نمونه ساده آلتیما از ۲۴ هزار و ۳۵۰ دلار آغاز میشود.

این رقم برای نمونه توربو پلاتینیوم به بیش از ۳۴ هزار دلار می رسد. در مقایسه با کمری، آلتیما قیمت پایین تری دارد که همین مورد یکی از برگ های برنده نیسان در برابر تویوتاست.

 

پایان سخن

نسل ششم آلتیما قطعا بهترین خودرو در کلاس پررقابت سدان های متوسط نیست.

کلاسی که مدتهاست در اختیار تویوتا کمری است و آلتیما بیشتر با هوندا آکورد و سوبارو لگاسی دست و پنجه نرم می کند. اگر با سیستم انتقال قدرت CVT نسبتا تنبل و ملال آور آلتیما و کابین نسبتا ساده آن کنار بیایید، به لطف قیمت مناسب قطعا این مدل انتخابی عالی برای شما خواهد بود. خصوصا این که سواری نرم، شتاب گیری خوب و هندلینگ عالی آلتيما در این کلاس بهترین است. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بازگشت نام آلتیما به ایران با قیمتی مناسب و قابل دسترس برای مردم عزیز کشورمان باشیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

درباره‌ی administrator

blank

همچنین ببینید

blank

دنا پلاس توربو اتوماتیک یا شاهین G توربو

بررسی فنی دو خودروی جدید داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک یا شاهین G توربو؟ در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *