دنا پلاس توربو اتوماتیک یا شاهین G توربو

بررسی فنی دو خودروی جدید داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک یا شاهین G توربو؟

در بازار راکد و قیمت های گران غیرمنطقی امروز خودروی کشور، اگر قصد خرید یک خودروی سدان داخلی صفر کیلومتر دارید مدل های مختلف پژو پارس، سمند، رانا دنا، سورن، پژو ۲۰۷ از محصولات ایران خودرو و دو خودروی تیبا، ساینا و همچنین خودروی جدید شاهین از شرکت سایپا در دسترس شما هستند. در ادامه به مقایسه دو خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک و شاهین یا توربو می پردازیم.

 

طراحی خارجی

طراحی بدنه دنا پلاس با مدل های معمولی دنا تفاوت های متعددی دارد. برای مثال در نمای جانبی دنا خط مستقیمی از گلگیر جلو تا چراغ عقب امتداد یافته است، در حالی که در مدل پلاس این خودرو، خط جانبی به صورت مورب از گلگیر عقب شروع شده و با عبور از زیر دستگیره های درهای جانبی به سمت پایین گلگیر جلو امتداد یافته است. یا در قسمت طراحی جلوپنجره، چراغها و سپرهای جلو و عقب تغییراتی در دنا پلاس در مقایسه با دنای معمولی ایجاد شده است. طراحی بدنه شاهین در مقایسه با دنا کمی امروزی تر و مدرن تر است و این اختلاف مخصوصا در طراحی در موتور، چراغ های جلو و عقب و جلو پنجره مشهود است. در نمای

جانبی شاهین خط مستقیمی از گلگیر جلو تا گلگیر عقب امتداد یافته که خط دیگری از روی گلگیر عقب تا روی در عقب جانبی به آن ملحق میشود. در روی ستون وسط دنا، از دو کاور مشکی فلزی استفاده شده است، ولی در شاهین ستون وسط به رنگ بدنه و فاقد کاور است. چراغ جلوی دنا ژنون است، ولی شاهین دارای لامپ معمولی است. هر دو خودرو به سیستم روشنایی روز (

Day-time Running Light) مجهز شده و چراغ عقب دو تکه شاهین در مقایسه با دنا شیک تر و شکیل تر است. دستگیره های در شاهین به رنگ بدنه هستند، ولی در دتا دستگیره ها به رنگ کرومی براق

در نمای جانبی شاهین، ظاهر سقف کمی منحنی است، ولی در دنا سقف صاف تر به سمت عقب امتداد یافته است. قسمت زیرین سپر جلو و دریچه های ورود هوا و چراغ های مه شکن در خودروی شاهین امروزی تر بوده و طراحی جدیدتری دارد. آنتن سقفی عقب سقف در خودروی دنا اندازه بزرگ و زمختی دارد، ولی در شاهین این آنتن از اندازه متناسب تری برخوردار است. در موتور شاهین ظاهری محدب و سه بعدی در مقایسه با دنا دارد. در خودروی دنا برای در موتور از جک گازی و میله کمکی نگهدارنده استفاده | شده است، ولی در خودروی شاهین، یک میله معمولی با ظاهری نامناسب برای باز کردن در موتور به کار برده شده است. هر دو

خودرو دارای رینگ ۱۵ اینچی هستند، ولی طراحی رینگ دنا بسیار زیباتر از شاهین است، زه دور نوار آبگیر درهای جانبی در خودروی دنا از جنس کرومی است، ولی در خودروی شاهین زه ساده استفاده شده است. همچنین زه کرومی دور جلوپنجره و در صندوق عقب در خودروی دنا آن را بهتر از شاهین کرده است. جانمایی جک و لاستیک زاپاس در خودروی دنا بهتر از خودروی شاهین بوده و در دنا جک و متعلقات آن در یک کاور مناسب قرار دارند، ولی جانمایی جک در شاهین ساده است و از لحاظ ظاهری دنا خودروی طویل تری است، ولی شاهین عرض و ارتفاع بیشتری دارد

 

blank

طراحی کابین

از نظر ظاهری کابین خودروی شاهین کمی ساده تر به نظر می رسد و تریم داشبورد، صفحه کیلومتر شمار و رودری ها در خودروی دنا زیباتر و شکیل تر به نظر می رسد، این در حالی است که فضای داخل کابین شاهین کمی بزرگتر احساس می شود. هر دو خودرو دارای داشبوردی اسپرت هستند که هر کدام به نوبه خود در تزئین کابین تلاش کرده اند به نحوی که در در وسط داشبورد صفحه نمایش لمسی برای سیستم ناوبری و اطلاعات و سرگرمی (Infotainment) تعبیه شده است، ولی دنا در روی داشبورد دارای طرح چوب و زه کرومی است، در حالی که شاهین دارای داشبورد ساده ای است هر دو خودرو درای روکش چرمی فرمان هستند و غربیلک فرمان هر دو خودرو به دکمه های کنترلی مجهز شده اند. طرح فرمان دنا ارگونومیک تر و زیباتر است و جانمایی و دسترسی کلیدهای کنترلی روی فرمان مناسب است، ولی در خودروی شاهین، طراحی فرمان ساده تر است و به دلیل عرض کم صفحه کلید کنترلی روی فرمان، دست راننده در هنگام استفاد از فرمان با کلیدها برخورد می کند.

خودروی دنا دارای صندلی های با روکش پارچه ای مخمل با تنظیم برقی در شش جهت است، در حالی که شاهین دارای صندلی های چرمی با تنظیم دستی در شش جهت است. فضای پای سرنشینان عقب در خودروی دنا کمتر است و به دلیل نوع طراحی محفظه داشبورد، فضای پای سرنشین جلو محدودتر است ردیف صندلی عقب دنا با روکش پارچه ای دارای دو عدد پشت سری است. زیر آرنجی تاشوی وسط صندلی عقب، دسترسی مناسب به داخل صندوق عقب را از داخل کابین فراهم می کند. در خودروی شاهین، به دلیل دوتکه بودن روکش تشک عقبه محل نشیمن برای سرنشین وسط راحت نیست.

ولی در خودروی شاهین جنس روکش صندلی عقب نیز چرمی است و دارای سه عدد پشت سری است. به دلیل بزرگتر بودن کابین، صندلی ردیف عقب دارای ارگونومی بهتر و مناسب تری است و کابین دارای فضای راحت تری است. در دنا جنس داشبورد از پلاستیک خشک بوده و باز و بسته شدن در داشبورد بسیار سخت صورت می گیرد.

همچنین فاقد جک بوده و از لحاظ طراحی کم عمق بوده و فضای کمی دارد، ولی وجود چراغ روشنایی در داخل محفظه داشبورد خوب است. البته داشبورد دنا از لحاظ ظاهری به دلیل کاربرد طرح چوب و جانمایی مناسب دریچه های تهویه ظاهر مناسب تری دارد جنس داشبورد شاهین هم از پلاستیک خشک است و دارای ظاهری ساده و ابتدایی است عملکرد در داشبورد راحت و روان است و همچنین مجهز به جک آرام بند است. در دنا جنس سقف

کاذب بهتر از شاهین است. رودری و داشبورد دنا دارای روکش طرح چوب است ولی شاهین دارای طرح ساده است. در دنا دو عدد چراغ سقفی جلو و عقب تعبیه شده است، در صورتی که شاهین تنها یک عدد چراغ سقفی دارد. در بحث امکانات و آپشن های ویژه رقابت نزدیکی بین دو خودرو وجود دارد. هر دو خودرو کروز کنترل دارند و هر دو از سیستم فرمان برقی استفاده می کنند.

در قسمت ترمز هر دو خودرو مجهز به فناوری EBD و ABS هستند، ولی ترمز کمکی فقط روی شاهین وجود دارد. اما در مقابل برتری دنا را باید در فناوری مالتی پلکس پیدا کرد. هر دو خودرو تهویه مطبوع اتوماتیک دارند و دنا به دریچه تهویه ردیف عقب مجهز است، در صورتی که شاهین دریچه عقب ندارد. شاهین استارت و ورود بدون کلید (کی لس) دارد، ولی دنا فاقد این سیستم است.

دنا مجموعا ۶ اربگ و شاهین ۴ اریک دارد. شاهین و دتا به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) مجهز شده اند. آینه های هر دو خودرو برقی تاشو هستند و هر دو به سانروف برقی سه حالته مجهز شدهاند.

blank

مقایسه فنی

شاهین به یک پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی ۸ سوپایه با توربوشارژر مجهز شده است که قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متری ایجاد می کند که توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.

دنا توربو اتوماتیک دارای یک پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی ۱۶ سوپاپ با توربوشارژر است که قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند که توسط گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به محور جلو منتقل می گردد. حجم موتور دنا پلاس از شاهین بیشتر است و بنابراین قدرت و گشتاور دنا هم بیشتر است شتاب صفر تا صد دنا پلاس حدود ۱۰ ثانیه، ولی شتاب صفر تا صد شاهین، حدود ۱۲ ثانیه است.

سرعت نهایی دنا پلاس توربو هم حدود ۲۰۵ کیلومتر در ساعت و سرعت نهایی شاهین حدود ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که موتور شاهین دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است، اما دنا به موتور با استاندارد یورو ۴ مجهز است. سیستم تعلیق جلو در هر دو از نوع مک فرسون است و سیستم تعلیق عقب دنا نرمی و عملکردی کمتر از شاهین دارد.

نوع تعلیق عقب شاهین پیچشی است و عملکرد و نرمی راحت تری نسبت به خودروی دنا دارد. هر دو خودرو به سیستم فرمان برقی مجهز شده اند، ولی فرمان پذیری دنا نرم تر و دقیق تر است. وزن خودروی دنا ۱۳۷۵ کیلوگرم و وزن شاهین ۱۲۶۰ کیلوگرم است. سیستم ترمز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی است

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

درباره‌ی administrator

blank

همچنین ببینید

نیسان آلتیما۲۰۲۱

تجربه ۱۶۰۰ کیلومتر رانندگی با نیسان آلتیما ۲۰۲۱

نیسان آلتیما 2021 برای بسیاری از ایرانیان در بین سدان های نیسان، دو مدل ماکسیما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *