آنالیز سئو برای موتورهای جستجو

بهترین ابزار تحلیل و آنالیز سئو وب سایت 9 ابزار رایگان

اگر چنین نگاهی را باور نداشته باشیم، به احتمال زیاد SEO به یکی از شیوه‌های قدرتمند برای هزینه کردن بی‌فایده‌ی پول و منابع کسب و کار ما تبدیل خواهد شد. اما باید به خاطر داشته باشیم که توجه به اصول سئو اگر به شیوه‌ای علمی و دقیق و تخصصی انجام شود، اتفاقاً راهکاری زمان‌بر، دشوار و گران‌قیمت است. آنچه در پاسخ به این سوال مشخص می‌شود، بیشتر نشان‌دهنده‌ی آگاهی کاربران از برندها است. سئو یکی از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای یادگیری آن وقت بگذارید. قدم اول این است که سعی کنید از زوایای مختلف به مفهوم مدنظرتان فکر کنید و ببینید این انتیتی، با چه مفاهیمی دیگری در ذهنتان همراه است. سرویس قوی و پایدار که برای نصب و راه‌اندازی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه شده است.

این مجموعه با بهره‌گیری از تیمی که در زمینه بهینه‌سازی سایت تجربه دارد و در برخی پروژه‌ها به بهبود رتبه سایت‌های مختلف کمک کرده است. با اینکه تمرکز اصلی وبسیما بر طراحی سایت است، اما حضور کارشناسان سئو در این شرکت باعث شده تا بتواند در این زمینه نیز پروژه‌هایی را به انجام برساند. به‌علاوه، نقش مهمی در افزایش کلیک در نتایج جستجو، بهبود برندینگ و شکل‌گیری تجربه کاربری خوب دارد؛ بنابراین، عدم استفاده از آیکون مرورگر باعث می‌شود توسط کاربران و موتورهای جستجو شناسایی نشوند و سایت، اسپم شناخته شود. سایت‌های اسپم تعداد صفحات بسیار زیادی دارند؛ اما تعداد صفحات مفید آن‌ها بسیار کم است. افزودن به تعداد صفحات مفید سایت و تولید محتوای جدید، باکیفیت و مرتبط به بهبود اعتبار و سئوی سایت کمک می‌کند.

سرعت صفحه شما در واقع می تواند بر سئو و تجربه کاربری وب سایت شما تأثیر بگذارد، بنابراین باید به طور مداوم سرعت بارگذاری سایت و صفحات خود را آنالیز کنید تا مطمئن شوید که وب سایت شما به سرعت و به طرز کارآمد کار می کند. به بیان دیگر تجزیه و تحلیل سئو باید برای کسب رتبه بالاتر، گسترش دسترسی به سایت، ترافیک و بازدید بالا و دست یابی به اهداف کسب و کار خودتان یک ضرورت باشد. با انجام این آنالیز شما در تاریکی عکس نمی گیرید؛ بلکه شما تصمیمات استراتژیکی می گیرید که مدت زمان و منابع صرف شده روی کارتان را کاهش می دهد. شما می خواهید بسنجید که محتوای شما برای کلمه کلیدی مورد نظرتان چه رتبه ای می گیرد، محتوا چقدر خوب بهینه شده است، و این موضوع چگونه بر نرخ ترافیک و سرنخ ها تأثیر می گذارد. می‌توانید منابع ترافیک خود را مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و … شناسایی کنید و عملکرد هر کدام را ارزیابی کنید. دی ام تابان یکی از شرکت‌های سئو است که در کنار سایر مجموعه‌های فعال در این حوزه، خدماتی در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهد.

این شرکت با مدیریت پروژه‌های مختلف و اجرای استراتژی‌های مختلف سئو ، در بهبود رتبه سایت‌ها نقش دارد. این مجموعه هم‌زمان چندین پروژه سئو را مدیریت می‌کند و تجربه همکاری با کسب‌وکارهای مختلف را دارد. گوگل آنالیتیکس، ویژگی‌های زیادی دارد که آن را به ابزار شماره یک تحلیل وب‌سایت در جهان تبدیل کرده‌اند. این ابزار اطلاعات دقیقی درباره کاربران وب‌سایت شما، از جمله رفتار مرور، موقعیت جغرافیایی و منبع ورود ارائه می‌دهد. لینک‌های داخلی به لینک‌هایی گفته می‌شود که به صفحات دیگر در همان سایت اشاره دارند.

با این توضیح حدس این‌که وظیفه آنالیز سئو داخلی سایت دقیقا چیست چندان دشوار به‌نظر نمی‌رسد. در تحلیل سئو داخلی سایت بررسی توضیحات متا، تگ‌های عنوان، متن جایگزین تصاویر، فشرده‌سازی آن‌ها برای کاهش حجم و موارد مشابه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اگر فقط نیاز به تحقیق در مورد کلمات کلیدی دارید، گاهی اوقات نیازی به یک ابزار تحلیل و آنالیز سایت همه کاره ندارید. با استفاده از این ابزار، انواعی از  کلمات کلیدی رو میتونید پیدا کنید که رتبه بندی آنها چندان دشوار نیست ولی پتانسیل ایجاد ترافیک رو دارند. با استفاده از بخش “تحقیق کلمات کلیدی” میتونید در کمتر از یک دقیقه کلی کلمه کلیدی جدید پیدا کنید.

این ابزار اطلاعاتی مانند تعداد بک لینک‌ها، کیفیت بک لینک‌ها، و انکرتکست (Anchor Text) را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بدانید که کدام وب‌سایت‌های معتبر به سایت شما لینک می‌دهند، می‌توانید از Majestic استفاده کنید. با توجه به اهمیت این موضوع، یکی از مهم‌ترین کارها در آنالیز سئو سایت توجه به جریمه‌های دستی گوگل است. البته این جریمه‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که به‌معنی واقعی کلمه کاری خلاف قوانین گوگل انجام داده باشید. یکی از بهترین ابزارهای رایگان گوگل، گوگل آنالیتیکس هست که برای آنالیز و تحلیل رفتار کاربران و نرخ تبدیل (Conversion) اونا کاربرد داره و به وبمستران کمک میکنه تا بتونند ترافیک ارگانیک خودشون رو افزایش دهند. با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتونید آمار و میزان بازدیدکنندگان روزانه سایت، مدت زمان ماندگاری اونا در سایت و همچنین در صفحات مختلف سایت، مطالب پربازدید و موردعلاقه کاربران و تشخیص ساعات ورود به سایت و خیلی آمار دیگه رو به دست بیارید.

اسپم اسکور امکان فیلتر کردن لینک‌ها بر اساس معیارهای سئو را فراهم می‌کند و به عنوان یک ابزار قدرتمند برای پاکسازی لینک‌های بی‌کیفیت استفاده می‌شود. گرچه این ابزار به تنهایی نمی‌تواند همه لینک‌های اسپم را شناسایی کند، اما می‌تواند به طور قابل توجهی فرآیند شناسایی و حذف را سرعت ببخشد و این فرآیند را به صورت موثر و کارآمد انجام دهد. به زبان ساده، این ابزارها فقط کلمات را نمی‌بیند؛ در عوض، کل متن شما را به‌عنوان یک مجموعه آنالیز کرده و بر اساس آن به شما پاسخ می‌دهد.اهمیت Entity در این نکته است که باعث می‌شود، ابزارهای هوش مصنوعی منظور واقعی شما را بفهمند. در بیانی دقیق‌تر، موجودیت‌ها در درکی که هوش مصنوعی از منظور کاربر دارد و پاسخی که به او می‌دهد، نقش پررنگی دارند. گوگل بعد از پیدا کردن انتیتی‎های یک صفحه و حالا که می‌داند مفهوم واقعی محتوا چیست، آن را بر اساس کیفیتی که دارد، رتبه‌بندی می‌کند.

وقتی وب‌سایتی که به صفحه شما لینک می‌دهد، به‌نوعی مرتبط با موضوع محتوایتان باشد، گوگل سرنخ‌های بیشتری برای درک موجودیت محتوای شما دارد.نکته دیگر، در مورد ارتباط دقیق‎‌تر یک محتوا و بک‌لینکی است که از وب‌سایت دیگری می‌گیرد. بک‌لینک گرفتن با انکر تکست (Anchor Text) «خرید پاوربانک شیائومی» یا «هندزفری بیتس» یا… برای این محتوا فکر خوبی نیست! چون این انتیتی‌ها به اندازه‌‎ کافی به این محتوا مربوط نیست.در واقع انتیتی‌های پاوربانک و هندزفری، نمی‌تواند به درک بهتر گوگل برای محتوای گوشی شیائومی کمکی کند. در عوض، برای مثال می‌توانید انکر تکست‌هایی را انتخاب کنید که شامل کلمه «موبایل» باشد؛ مانند «موبایل سامسونگ». هرم سئو تقی مولوی، با ارائه یک مدل بصری ساده و جامع، به متخصصان سئو و صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا عوامل موثر در موفقیت سئو را بهتر درک کنند و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنند. با رعایت این اصول و تمرکز بر عناصر کلیدی هرم، می‌توان به بهبود رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو و جذب ترافیک بیشتر دست یافت.

برای آنالیز و بررسی سئو سایت، ابزارهای متعددی وجود دارد که می‌تواند به شما در شناسایی مشکلات سئو کمک کند. برخی از این ابزارها به صورت رایگان و برخی دیگر به صورت پرداختی در دسترس هستند. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا کلمات کلیدی، بک لینک‌ها، و تبلیغات رقبا را تحلیل کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بدانید که رقبا برای کدام کلمات کلیدی در گوگل تبلیغ می‌کنند و چقدر هزینه می‌کنند، می‌توانید از ابزار PPC Keyword Tool در SEMrush استفاده کنید. انجام آنالیز سئوی وب‌سایت با استفاده از ابزارهای مختلف به‌صورت دقیق‌تر و موثرتری صورت می‌گیرد.

الگوریتم گوگل یکی از قدرتمندترین الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۳ برای نظارت بر وب سایت‌های فروشگاهی معرفی شد. تحلیل و بررسی سئو سایت اهمیت بالایی در شناسایی نقاط ضعف و قوت اصول سئو دارد اما شاید کمک به جمع‌آوری داده‌های ارزشمند و معتبر در مورد عملکرد وب‌سایت را در صفحه نتایج بتوان به‌عنوان مهم‌ترین کاربرد و اهمیت دانست. هر استراتژی انجام سئو برای انجام موفقیت‌آمیز باید مبتنی بر داده باشد و بتوان نتایج حاصل از آن را در بازه‌های زمانی مختلف مقایسه کرد. قدم بعدی در آنالیز سئو سایت آن است که وضعیت رتبه‌بندی صفحات مختلف را برای کلمات کلیدی هدف در صفحه نتایج بررسی کنید. ابزارهایی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، ابزارهای انجام سئو و تحقیق کلمات کلیدی هستند که از کاربردی‌ترین آن‌ها می‌توان به ابزارهای Ahrefs «+» و SEMrush «+» اشاره کرد. آنالیز و تحلیل سئو سایت میتونه کاری پرزحمت و زمانبر باشه اما برای استراتژی سئو بسیار مهمه.

این طور به نظر می رسد که موتورهای جستجو همانند گوگل منتظر هستند تا شما همه کارها و برنامه های تان را ردیف کنید، سپس آنها به روز رسانی را منتشر کرده و همه تلاش های شما را بی نتیجه سازند. لینک های شکسته بر تجربه کاربر تأثیر می گذارند و می توانند بر سئو نیز تأثیر منفی بگذارند، بنابراین تا حد امکان مراقب هرگونه لینک شکسته در سایت خود باشید. برای رفع لینک های خراب، می توانید آنها را اصلاح کنید، البته زمانی که از املای صحیح آنها اطمینان حاصل کردید. یا می توانید آنها را با ریدایرکت ۳۰۱ به یک URL متفاوت و در عین حال مرتبط تغییر مسیر دهید و کاربران خود را به آن صفحه هدایت نمایید. لینک سازی داخلی روشی است که شما با اضافه کردن لینک صفحات دیگر وب سایت تان به بازدیدکنندگان یک صفحه خاص از سایت خودتان کمک می کنید تا در صفحات مختلف سایت شما ناوبری کنند.

این کلمات توسط کاربرانی استفاده می‌شوند که در مرحله مقایسه و بررسی هستند و هنوز تصمیم نهایی برای خرید نگرفته‌اند. برای مثال «مقایسه تلویزیون سونی و سامسونگ»، «بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۴» و «بررسی ایرپاد پرو ۲» از این نوع کلمات کلیدی هستند. برای بهینه‌سازی این کلمات، مطمئن شوید که صفحات کلیدی سایت شما به‌راحتی در نتایج جستجو قابل دسترسی باشند. با این حال، این نوع کلمات بسیار رقابتی‌اند و برای دستیابی به رتبه‌های بالا در نتایج جستجو، معمولاً نیاز به صرف هزینه قابل‌توجهی دارند. علاوه بر این، هدف جستجو در این عبارات به‌وضوح مشخص نیست؛ به‌عنوان مثال، ممکن است فردی با جستجوی «لپ‌تاپ» قصد خرید داشته باشد، درحالی‌که شخص دیگری به‌دنبال اخبار جدیدترین مدل‌های لپ‌تاپ باشد. می‌دانیم که دل کندن از ابزارهای گوگل، آن هم نسخهٔ GA4 که شاید فرصت نکرده‌ایم به‌اندازهٔ کافی تجربه‌اش کنیم؛ چقدر سخت است.

بلکه باید اطمینان حاصل کرد که این وب‌سایت به راحتی قابل دسترسی و مشاهده توسط کاربران باشد. سئو، به معنای بهینه‌سازی موتورهای جستجو، شامل مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و استراتژی‌ها است که هدف آن افزایش دید سایت در نتایج جستجو است. با این حال، نحوه انجام این بهینه‌سازی و ابزارهای موجود برای بررسی آن به طور مداوم در حال تغییر است. هسته‌های حیاتی وب از سیگنال‌های تجربه کاربری در رتبه‌بندی گوگل هستند که اندازه‌گیری سرعت بارگذاری بخش‌های مختلف محتوا، پایداری عناصر بصری صفحه و میزان تعامل‌پذیری کاربران با آن‌ها را برعهده دارند. بررسی این شاخص‌ها در آنالیز سئو سایت کمک می‌کند میزان رضایت‌مندی کاربران از حضور در بخش‌های مختلف وب‌سایت و مثبت یا منفی بودن تجربه کاربری آن‌ها را تحلیل کنید. در فهرست زیر به چند مورد از مهم‌ترین دلایل اهمیت آنالیز سئو سایت اشاره کردیم که دید خوبی از روند انجام کار در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر شما در حوزه‌هایی مثل مهاجرت یا خدمات بلیط فعالیت می‌کنید و همیشه نیاز دارید کمپین‌های گوگل ادز را اجرا کنید، ممکن است کار با ماتومو در ابتدا برایتان سخت باشد. Matomo به‌طور پیش‌فرض با گوگل ادز ادغام نشده و در نتیجه، کلیک‌های پولی در دسته‌بندی ترافیک ارگانیک قرار می‌گیرند. برای استفاده از ماتومو هم مثل آنالیتیکس، ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید و سپس کد رهگیری را در هدر سایت خود قرار دهید. ماتومو یک جایگزین عالی برای گوگل آنالیتیکس است، اما برای استفاده از قابلیت‌های آن، ابتدا باید مراحل “نصب ماتومو“ را به‌درستی انجام دهید. در این راهنما، گام‌به‌گام مراحل راه‌اندازی این ابزار تحلیل وب را توضیح داده‌ایم.

تعداد کم لینک‌های داخلی در سایت به دلالیلی چون ساختار و تجربه‌ کاربری ضعیف سایت، دشواری در گردش یا پیمایش سایت، مشکل در ایندکس شدن صفحات و تلاش برای پنهان کردن محتوای کیفیت پایین یا تکراری، نشانه‌ یک سایت اسپم هستند. اگر لینک‌های خروجی (لینک‌هایی که به سایت‌های دیگر اشاره دارند)، به تعداد زیادی استفاده شوند، می‌تواند نشانه‌ای از یک سایت اسپم باشد. علاوه‌‌بر تعداد لینک‌ها، عواملی چون کیفیت و موضوع آن‌ها نیز مهم هستند و در صورت توجه به اهمیت آن‌ها، موفقیت در سئو را به همراه دارند. استفاده نادرست از این تگ، خصوصاً استفاده از تگ کنونیکال غیرمحلی، می‌تواند نشانه‌دهنده یک سایت اسپم باشد و کاهش رتبه در نتایج جستجو، کاهش ترافیک سایت و کاهش اعتماد کاربران را به همراه داشته باشد. از آنجایی که استفاده از فونت‌های غیرمعمول و نامتعارف یکی از نشانه‌های اسپم است؛ ممکن است توجه به روش‌های غیرمعمول و پنهان کردن اطلاعات خاصی در متن نظر موتورهای جستجو را به خود جلب کند. این امر همچنین باعث ایجاد اختلال در تجربه کاربری می‌شود و موتورهای جستجو فکر می‌کنند برای  دور زدن فیلترهای اسپم در حال تلاش هستید.

این ترکیب به شما کمک می کند تا زمان خود را برای تحلیل صفحات مختلف هدر ندهید و به طور مؤثرتر بر روی بهینه سازی و آنالیز سئو سایت تمرکز کنید. لینکز دارای یک تابع تجزیه و تحلیل SERP است که چندین نقطه داده را در مورد سایت ها در نتایج جستجو مانند موضوعات مرتبط معنایی و داده های هدف کاربر ارائه می دهد. همچنین داخل این وبسایت با جستجو کردن دامنه مورد نظر چندین نمودار و انواع اطلاعات مربوط به ترافیک ورودی، کلمات کلیدی، سهم ترافیک بر اساس کشور و حتی مقایسه جمعیت شناسی مخاطبان وجود دارد. برای چک کردن سئو وبسایت ها می‌توانید از سایت هایی مانند سمراش، سلکتک، Ahrefs و یا SimilarWeb استفاده کرد، اما باید بررسی کنیم در روند تجزیه و تحلیل فعالیت های سئویی رقبا چه ابزارهایی بیشتر به کمک شما می‌آید. وقتی با محتوا سعی در بهبود سایت خود دارید باید با کلمات کلیدی راهنمایی باشید برای گوگل تا سطح کیفی محتوای شما را بسنجد و  محتوای شما را به صفحات اول نتایج خود ببرد که نتیجه آن افزایش جذب کاربران و افزایش فروش شما میباشد . با پیروی از این نکات، می‌توانید فرصت‌های بهبود بیشتری را شناسایی و به سئوی سایت خود کمک کنید.

برای مثال اگر صفحه‌ای را به‌صورت تصادفی با استفاده از فایل robots.txt مسدود کرده‌اید یا به آن «تگ نو ایندکس» (Noindex Tag) افزوده‌اید، با این ابزار متوجه می‌شوید. بنابراین حتما بررسی کنید که صفحاتی به‌صورت اتفاقی در این بین قرار نگرفته باشند. برای آزمایش سریع سرعت بارگذاری صفحه، می‌توانید از ابزار PageSpeed Insights Google استفاده کنید. از آنجایی که ربات های موتور جستجو نمی توانند تصاویر شما را بخزند، مهم است که تصاویر خود را با متن جایگزین یا همان alt text مناسب برای توصیف ظاهر و عملکرد آن تصویر بهینه کنید. هرچند نرخ تبدیل این کلمات پایین است، اما می‌توانند ترافیک ارگانیک و معتبری جذب کرده و برند شما را به‌عنوان یک مرجع معرفی کنند. برای نصب Google Analytics، کافی است یک حساب گوگل ایجاد کنید و کد رهگیری جاوا اسکریپت ارائه‌شده را در هدر سایت خود قرار دهید.

البته مشکلاتی که از طریق آنالیز سئو می‌توان آن‌ها را شناسایی کنید به موارد بالا محدود نمی‌شوند. با شناسایی این مشکلات می‌توانید دلیل پایین بودن ترافیک ورودی، نرخ تبدیل یا فروش خود را در وب‌سایت ریشه‌یابی کنید. به دنبال این هستید که از رقبای سئو خود پیشی بگیرید؟ سمراش یک ابزار جامع سئو هست که همه چیزهایی رو که برای افزایش رتبه وب سایت خود در موتورهای جستجو نیاز دارید فراهم می کنه. سایت‌ها معمولا کلی خطا دارند که به چشم نمیان و در باطن کلی ضربه به سئوی سایت میزنند. سرچ کنسول گوگل (Google Search Console)، Ahrefs، Moz Pro، SEMrush، WooRank و غیره از کاربردی‌ترین ابزارهای آنالیز سایت از نظر سئو هستند.

همچنین با انجام آنالیز می‌توانید تأثیر تاکتیک‌های مختلف در انواع سئو را شناسایی کرده و با تحلیل مفید بودن یا نبودن آن‌ها در دستیابی به اهداف کسب و کار، درستی یا نادرستی استراتژی‌های استفاده شده را تشخیص دهید. در تحلیل و آنالیز سئو خارجی سایت، از طریق ابزارهای گوناگون مانند ابزارهای تست بک لینک‌های سایت رقبا، وضعیت بک لینک‌های سایت خود و رقیب‌ها را بررسی کنید. اینکه بک لینک‌ها از چه نوع وب سایت و با چه اعتباری و از همه مهم‌تر با چه کلمه کلیدی به سایت شما داده شده است، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این بخش می‌توانید ببینید کاربران با چه کلمات کلیدی سایت شما را پیدا می‌کنند، هر صفحه از سایت شما چه تعداد کلیک و impression دریافت کرده است و میانگین CTR و موقعیت صفحات شما در نتایج جستجو چقدر است. برای مثال، اگر متوجه شوید که صفحه‌ای با وجود impression بالا، CTR پایینی دارد، می‌توانید عنوان و توضیحات متای آن را بهبود بخشید تا جذاب‌تر شود و کاربران بیشتری را به کلیک تشویق کند. برای اینکه محتوای شما هم برای مخاطبان و هم برای گوگل جذاب باشد، کلمات کلیدی باید علاوه بر متن اصلی، در بخش‌های مهم صفحه مانند عنوان، توضیحات متا، تیترها و متن ALT تصاویر به‌کار بروند.

وقتی گوگل تصمیم گرفت که به جای تمرکزِ صرف روی کلمات کلیدی، دید بازتری داشته باشد و معنا و مفهوم واقعی صفحات را درک کند، مفهوم انتیتی مطرح شد. در این راهنما از بخش آموزش سئو در سایت پارس‌پک، با مفهوم انتیتی‌ها به‌صورت عمیق آشنا شده و مثال‌هایی را از انواع آن‌ها می‌بینید. همچنین از تأثیر انتیتی‌ها در سئو آگاه می‌شوید و از دید گوگل به موجودیت‌ها نگاه می‌کنید. تفاوت سئوی مبتنی بر انتیتی با سئوی مبتنی بر کلمات کلیدی را درک کرده و یاد می‎گیرید که چطور با پیاده‌سازی این روش مدرن سئو، چند پله از رقبایتان بالاتر باشید. حالا وقت آن است که با این اسکریپت آزمایش کرده و روش های جدیدی برای استفاده از آن پیدا کنید.

همچنین با انجام این آنالیز تمامی استراتژی‌های سئو که به‌جای جذب ترافیک باعث از دست دادن آن می‌شود، ارزیابی و بررسی می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین مشکلات قابل‌شناسایی در آنالیز سئو سایت می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد. به فرایندی که در آن سئو سایت مورد تجزیه و تحلیل و مورد بررسی قرار می‌گیرد تا سطح بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو را درک کرد، آنالیز سئو سایت گفته می‌شود. بررسی سئو داخلی سایت، سئو تکنیکال سایت و سئو خارجی از بخش‌های مهم این فرایند به حساب می‌آید. سایت‌های اسپم، سایت‌هایی هستند که برای کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو، افزایش بازدید یا لینک‌سازی، از روش‌های غیرقانونی و مخرب استفاده می‌کنند.

همچنین باید اطلاعات مربوط به اپلیکیشن را وارد کرده و مراحل مختلف را کامل کنید. این کار بسیار ساده است و تنها نیاز دارید که روی “Google Sheets” کلیک کرده و شیت جدید خود را بسازید. اما به نظر من، آنچه واقعاً مهم است 10 نتیجه جستجوی برتر است زیرا هر سایتی در 100 یا حتی 10 نتیجه ابتدایی گوگل رقیب نیست. این ابزار به شما امکان می دهد دو دامنه رقیب را وارد کنید و سپس دامنه خود را حذف کنید. فیلتر کردن انجمن ها قوی ترین بک لینک های انجمن را نشان می دهد، فیلتر کردن دامنه های .edu بهترین سایت های .edu را برای دریافت لینک به شما نشان می دهد. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این است که چگونه SpyFu تشخیص می دهد که قوی ترین صفحات وب برای دریافت لینک هستند.

یکی دیگر از بحث‌های رایج در تحلیل سئو سایت‌ها، طبقه‌بندی راهکارهای سئو و بهینه سازی وب سایت است. این طبقه‌بندی را معمولاً به صورت تکنیک های سئو کلاه سیاه (Black Hat) در برابر سئو کلاه سفید (White Hat) مطرح می‌کنند. هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند. کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند. بحث محتوا و معماری درست آن، پیش از گسترش مفهوم انتیتی هم در بهینه‌سازی وب‌سایت (Website Optimization) مطرح بود.

هدف از انجام سئوی محلی وب‌سایت کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوهای محلی است و بر اساس همین تعریف می‌توان گفت آنالیز سئو محلی سایت اجرای استراتژی سئوی لوکال و عملکرد وب‌سایت را در مقیاس‌های کوچک‌تر جغرافیایی بررسی می‌کند. تا این قسمت از مطلب با مفهوم کلی آنالیز سئو سایت و دلایل اهمیت آن به‌طور کامل آشنا شدیم. آنالیز سئوی وب‌سایت سنگ‌بنای اصلی تمامی فعالیت‌هایی است که با هدف افزایش قابلیت دیده شدن وب‌سایت در صفحه نتایج انجام می‌شوند. با آنالیز سئوی وب‌سایت به‌راحتی می‌توانید موارد نیازمند به بهبود را تشخیص دهید و با تدوین استراتژی موثر به توسعه سئو و اهداف کسب و کار نزدیک‌تر شوید. تعیین یک استراتژی دقیق و اصولی برای سئو یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند در بهبود رتبه سایت‌ها در نتایج موتورهای جستجو نقش بسیار مهمی ایفا کند.

برای مثال، اگر یک وب‌سایت دانشگاهی به مقالات علمی لینک دهد، آن لینک‌ها در الگوریتم Hilltop به‌عنوان معیار اعتبار در نظر گرفته می‌شوند. با جمع کردن اطلاعات از ابزار تحلیل سایت آپسئو می توانید وب سایت خود را ارتقا دهید، هدف سایت بررسی سئو آپسئو هم دقیقا همین مسئله است که از طریق ایجاد ارتباط موثر و بهتر با هر دوی موتورهای جستجو و کاربران سئوی سایت را در آن راستا بهینه سازی کند. اگر بپرسید مهم‌ترین شرط برای انجام تخصصی و اصولی آنالیز سئو سایت چیست ، پاسخ شما قطعا استفاده از ابزار‌های مناسب برای انجام این کار است. در بسیاری از تکنیک‌های آنالیز سئو که تا این قسمت بررسی شد، وجود ابزارها و پلتفرم‌های رایگان و پولی زیادی به جمع‌آوری داده‌های معتبر و بنچمارک نتایج کمک می‌کرد. در ادامه نگاهی به چند مورد کاربردی‌ترین ابزارهای آنالیز سئو سایت صرف‌نظر از هزینه اشاره می‌کنیم. بسیاری از کارشناسان سئو، آنالیز جنبه‌های فنی سئو را جزیی از سئوی داخلی وب‌سایت در نظر می‌گیرند.

این نکته در عنوان سئو (متا تایتل) هم مهم است و می‌تواند باعث جذب کلیک‌های بیشتر شود. در این مقاله تلاش کردیم که بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سئو را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، مناسب‌ترین شرکت را برای نیازهای خود انتخاب کنید. هر یک از این شرکت ها دارای تجربه بالایی هستند اما در نهایت پیشنهاد ماهم، استفاده از خدمات سئو در شرکت سوبلز است. شما می‌توانید درصورت داشتن هرگونه سوال از این مجموعه، به سایت آن‌ها مراجعه کرده و یا با کارشناسان تماس بگیرید. خصوصاً با توجه به توسعه‌ی الگوریتم‌های جستجو و هوشمندتر شدن موتورهای جستجو، عملاً همه‌ی کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در وب‌سایت یک کسب و کار نقش ایفا می‌کنند، لازم است با اصول و مبانی و منطق سئو آشنا باشند.

دانستن نحوه انجام آنالیز سئو سایت (How to Conduct an SEO Analysis) می تواند اطلاعات بسیار بیشتری در مورد عملکرد صفحه تان و بهترین روش حرکت رو به جلو به شما بدهد. به یاد داشته باشید که هر چه صفحه در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) رتبه بالاتری داشته باشد، ترافیک بیشتری را می تواند وارد صفحه و سایت شما کند و در نتیجه سرنخ ها و مشتریان بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد. می‌توانید کلمات کلیدی که رقبایتان از آنها استفاده می‌کنند را ببینید، میزان جستجوی هر کلمه کلیدی را بررسی کنید و کلمات کلیدی با رقابت کمتر را شناسایی کنید. اطلاعاتی که این ابزار ارائه می‌دهد شامل حجم جستجوی ماهانه، میزان رقابت و پیشنهاد قیمت برای هر کلیک (CPC) است. این داده‌ها به شما کمک می‌کنند تا کلمات کلیدی مناسب‌تری برای محتوای خود انتخاب کرده و حتی استراتژی تبلیغاتی موثرتری تدوین کنید. وبسیما در درجه اول به عنوان یک شرکت طراحی سایت شناخته می‌شود، اما در کنار آن، خدمات سئو نیز ارائه می‌دهد.

فرایندی است که در آن سئو سایت مورد تجزیه و تحلیل و مورد بررسی قرار گرفته تا بتوان سطح بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو را درک کرد. آموزشگاه مهندسی کندو به شما کمک می‌کند تا با گذراندن دوره های سئو و بهینه سازی سایت، برای بررسی و بهبود سئویی سایت آماده شوید. دانشجویانی که با این مهارت فازغ التحصیل شوند، می‌توانند درامد خوبی از کار فریلنسری و استخدامی این مهارت داشته باشند. لینک‌های داخلی و خارجی به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا ارزش صفحات سایت را بهتر درک کنند. از سوی دیگر اغلب وبمستران مهارت و دانش مورد نیاز برای رفع مشکلاتی که بیان کردیم توسط ابزارهای تست سئو را ندارند و حتی گاهی اوقات متوجه آن نمی‌شوند.

Google Ads Keyword Planner یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای کیورد ریسرچ است که توسط خود گوگل ارائه شدهه است. این ابزار در ابتدا برای کمک به تبلیغ‌کنندگان Google Ads طراحی شد، اما به دلیل دقت بالا و اطلاعات مفیدی که ارائه می‌دهد، به یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سئو هم تبدیل شده است. خوشبختانه ابزارهای زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که کار ما را بسیار ساده کرده‌اند. کلمات کلیدی ناوبری زمانی استفاده می‌شوند که کاربر به‌دنبال یک وب‌سایت، صفحه خاص یا برند خاص باشد. عبارت‌های مثل «دیجی‌کالا»، «ورود به اینستاگرام» و «صفحه اصلی دیدوگرام» از نمونه‌های کلمات کلیدی ناوبری هستند. کلمه کلیدی در سئو همان عبارتی است که وقتی کاربران آن را در گوگل جستجو می‌کنند، به صفحه شما می‌رسند.

اگر گوگل نتواند نتایج صحیح ، با کیفیت و البته بی طرفانه را نمایش دهد به احتمال زیاد از شدت محبوبیتش کم می شود و این سختگیری های گوگل را توجیح می کند. علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد. برای بررسی این جریمه‌ها کافی‌ست در سرچ کنسول گوگل به «گزارش امنیت و اقدامات دستی» (Security and Manual Actions) بروید و از بخش Manual Actions وضع موجود را بررسی کنید. در بخش دوم گزارش نیز می‌توانید پیوند یکتای صفحات و علت عدم نمایه‌گذاری آن‌ها را مشاهده کنید. در «گزارش نمایه‌گذاری» (Index Report) بخش Pages می‌توانید فهرستی از صفحاتی را ببینید که به‌دلایلی نتوانسته‌اند در فهرست گوگل ذخیره شوند. برای مثال در تصویر زیر، پس از وارد کردن آدرس «مجله فرادرس» در ابزار PageSpeed Insights به نتایج زیر رسیدیم.

هدف استفاده از این کلمات، جذب کاربرانی است که دقیقاً می‌دانند به‌دنبال چه چیزی هستند. این کلمات با وجود این‌که جستجوی کمتری دارند اما هدف جستجو را به‌وضوح مشخص می‌کنند. کلمات متوسط در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه، رقابت کمتری دارند و شانس رتبه گرفتنشان در گوگل بیشتر است؛ بااین‌حال، ممکن است هدف جستجوی کاربران همچنان کاملاً مشخص نباشد. برای مثال این صفحه برای کلیدواژه «کلمه کلیدی چیست؟» نوشته شده است؛ کاربر برای درک مفهوم «کلمه کلیدی» این عبارت را جستجو می‌کند و گوگل این صفحه را در نتایج به او نشان می‌دهد. سوبلز با برخورداری از تیم متخصص و متعهد، تمامی ویژگی‌های یک شرکت سئو حرفه‌ای و معتبر را دارا است و می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا در دنیای دیجیتال موفقیت‌های بزرگی کسب کنند. برنامه‌ریزی منظم، استفاده از روش‌های اصولی و تحلیل مداوم روند پروژه‌ها از جمله ویژگی‌هایی است که سوبلز را در میان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سئو قرار می‌دهد.

امروزه اهمیت و نقش استفاده از تکنیک‌های سئو به منظور بهینه‌سازی سایت و کسب رتبه بالاتر در صفحه نتایج جستجو بر هیچکس پوشیده نیست. به همین دلیل در صورتی که کسب و کارها در این زمینه استراتژی و عملکرد صحیح و اصولی نداشته باشند به موفقیت دست پیدا نخواهند کرد. علاوه بر وب سایت‌های داخلی، ابزارهای بررسی سئو سایت خارجی بسیاری نیز وجود دارند که می توانید برای تحلیل رتبه سئو سایت خود از آن‌ها بهره ببرید. می‌توان گفت دقت این سایت‌های خارجی در مقایسه با سایت‌های داخلی بیشتر است؛ زیرا بسیاری از آن‌ها تحت نظر خود گوگل و براساس آخرین الگوریتم‌های آن ایجاد شده‌‌اند. با آنالیز سئو می‌توانید عواملی که بر رتبه‌بندی سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارند را شناسایی کنید.

در ابزار SEMrush و در بخش Keyword Magic Tool، کلمه یا عبارت مورد نظرتان را وارد کنید. در این بخش می‌توانید فهرستی از کلمات مرتبط معنایی و دسته‌بندی‌شده را ببینید که می‌توانند نشان‌دهنده انتیتی‌های مرتبط با موضوع باشد. شاید انتیتی مورد نظر، مربوط به یک کسب‎‌و‌کار محلی باشد که پروفایل کسب‌وکار گوگل (Google Business Profile) را در گوگل‌مای‌بیزنس ساخته باشد. در این صورت، اطلاعات کامل آن در صفحه نتایج نشان داده می‌شود (شامل شماره تماس، آدرس، ساعت کاری، نظرات مشتریان و تصاویر). برای اطلاع از آخرین الگوریتم های گوگل و تغییراتی که در نسخه‌های قبلی الگوریتم‌ها ایجاد شده‌است، می‌توانید به سمینارهای رسمی گوگل و همچنین صفحه‌ی گوگل ویژه‌ی توسعه دهندگان وب مراجعه نمایید. به کمک تجزیه و تحلیل بک‌لینک رقبا درمی‌یابید که ورود به رقابت در یک کلمه چقدر آسان و یا دشوار است.

با استفاده‌های از ابزارهای آنالیز سئو می‌توانید بررسی جامعی از وب‌سایت رقیبان داشته باشید و از طریق این بررسی، اطلاعاتی در مورد رتبه‌بندی کلمه‌های کلیدی، بک‌لینک‌ها، تاکتیک‌های سئو و حتی نقاط قوت و ضعف آن‌ها کسب کنید. همچنین با پیدا کردن محبوب‌ترین انواع محتوا و بک‌لینک‌هایی که دریافت کرده، می‌توانید استراتژی تولید محتوا را در وب‌سایت آن‌ها تحلیل کنید. با این کار به ایده‌هایی می‌رسید که با اضافه شدن به استراتژی محتوا می‌توانند درنهایت به بهبود سئوی وب‌سایت کمک کنند. به منظور آنالیز سایت از نظر سئو باید کلیه جنبه‌های سئو که شامل مطالب و تگ‌های متا، کلمات کلیدی اصلی، سرعت سایت، نقشه سایت، لینک‌سازی داخلی و خارجی می‌شود را در نظر گرفته و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد. با این کار می‌توان فهمید که که عملکرد در کدام قسمت‌ها ضعیف بوده و نیاز به بهبود دارد.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری