تأثیرگذار بررسی رقبا
میزان تأثیر شناخت رقبا در بازاریابی + روشهای اجرایی تحلیل رقبا ویپدیا بلاگ صباویژن
این بازخوردها شامل نظرات، شکایات و پیشنهاداتی است که مشتریان درباره رقبا ارائه میدهند. با جمعآوری و تحلیل این اطلاعات، میتوانید بفهمید که مشتریان چه انتظاراتی دارند و چگونه میتوانید محصولات یا خدمات بهتری ارائه دهید. اگر در تحلیل رقابتی متوجه شدید که بیشتر رقبا ارسال رایگان را در استراتژیهای توزیع محصولاتشان در نظر گرفتهاند، شما هم باید بستههای مشتری را رایگان ارسال کنید. و اگر کسی تابهحال به سراغ حملونقل رایگان نرفته، این میتواند یک مزیت رقابتی برای شما باشد. اینگونه میتوانید فرصتهای موجود در بازار را شناسایی کرده و استراتژیهای بازاریابی جدید و منحصربهفردی را به کار بگیرید. تحلیل رقبا یکی از ابزارهای کلیدی برای هر کسبوکاری است و زمان اجرای آن میتواند تأثیر مستقیم بر موفقیت شما داشته باشد.
تحلیل رقبا در کسب و کار به شما دید وسیع برای تدوین استراتژی متناسب با اهداف و نیازهای مشتریان میدهد که بتوانید از فرصتهای موجود در بازار استفاده کنید. در این مقاله از آکادمی بازار، به طور کامل با انواع تجزیه و تحلیل رقبا در کسب و کار، مراحل و اهمیت آن آشنا شدید که با توجه به کسب و کار خود میتوانید آن را پیادهسازی کنید. همچنین اگر سوالی در رابطه با تجزیه و تحلیل رقبا دارید میتوانید در قسمت کامنتها با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت به شما پاسخ داده شود. این تحلیل نهتنها به بهبود فرآیندهای داخلی کسبوکار شما کمک میکند، بلکه میتواند الهامبخش ایدههای جدید برای نوآوری و رشد باشد. در نهایت، بهرهگیری از ابزارها و تکنیکهای حرفهای برای رصد و ارزیابی رقبا، شما را در موقعیتی قرار میدهد که با اطمینان بیشتری در بازار رقابت کنید و سهم بیشتری از موفقیت را به دست آورید. به یاد داشته باشید، موفقیت در کسبوکار به هوشمندی در تصمیمگیری و شناخت دقیق محیط رقابتی وابسته است.
شبکههای اجتماعی یکی از ارزشمندترین منابع برای تحلیل فعالیت رقبا و شناسایی فرصتهای بهبود در استراتژی کسبوکارتان هستند. با بررسی دقیق فعالیت رقبا، میتوانید رفتار مخاطبان، نوع محتوا و روندهای موفق را شناسایی کنید. چه کسب و کاری خدماتی باشد و چه محصول خاصی را تولید کند، چیزی در حال تولید شدن است. تحلیل رقبا یک استراتژی است که در آن رقبای اصلی را شناسایی کرده و در مورد محصولات، فروش و استراتژیهای بازاریابی آنها تحقیق میکنید. با انجام این کار، میتوانید استراتژیهای تجاری محکمی طراحی کنید که بر اساس شناسایی و تحلیل رقیبان شما به وجود آمده باشد. تحلیل رقبا، بخشی کاربردی در اسناد استراتژیک مثل طرح کسب و کار و برنامه بازاریابی است.
این اطلاعات میتواند به شما در شناسایی رقبا و بهبود استراتژی کسبوکارتان کمک کند. ببینید که آنها چگونه محصولات خود را تبلیغ میکنند و از چه کانالهایی برای ارتباط با مشتریان استفاده میکنند. مقایسه محصولات و خدمات رقبا از نظر کیفیت، ویژگیها، و قیمتگذاری یکی از بخشهای مهم تحلیل رقبا است. بررسی کنید که رقبا چگونه محصولات خود را به بازار عرضه میکنند و چه استراتژیهای قیمتگذاریای دارند. زمانی که یک برند تبلیغات نمیکند، شما میتوانید تبلیغات داشته یا نداشته باشید؛ اما اگر رقیبی شروع به برگزاری کمپینهای تبلیغاتی کند، شما برای حفظ سهم بازار یا بقاء کسب و کار محکوم به تبلیغات هستید. با تحلیل رقبا قادر خواهید بود که نقاط ضعف و قوت آنها را با نقاط ضعف و قوت خود مقایسه کنید.
آیا میدانید حمل و نقل گران دلیل شماره یک رها کردن سبد خرید است؟ امروزه حمل و نقل رایگان یک مزیت رقابتی عالی است که میتواند مصرف کنندگان را به سمت ترجیح یک برند به برند دیگر سوق دهد. علاوه بر این، به مزایای ارائه شده توسط رقبای خود و نحوه برخورد آنها با این مزایا برای رقابت نگاهی بیندازید. به عنوان مثال، شاید رقبا از تخفیف ارجاع عمده یا نسخه آزمایشی یک ماهه رایگان استفاده کنند. تحلیل رقیب با اقدامات سیستماتیک و منظمی شروع میشود و چندان کار مبهمی نیست. با پرسیدن سؤالات باز، بازخوردهای صادقانهای درباره آنچه برای مشتریان شما جذابیت دارد و آن چیزی که باعث میشود مشتری را از دست بدهید، دریافت خواهید کرد. بهمحض اینکه به جواب این سؤالات برسید، میتوانید رقبای خود را از میدان به در کنید.
در این مرحله میتوانید شکافهای بازار را شناسایی کنید؛ بهعنوانمثال، اگر رقبای شما قیمتهای بالایی دارند، میتوانید با ارائه محصولات مقرونبهصرفه سهم بازار بیشتری به دست آورید. علاوه بر این، عواملی مانند هزینه حملونقل و تخفیفات اضافی که رقبا به مشتریان ارائه میدهند، باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا این عوامل میتوانند بهعنوان مزیت رقابتی برای شما عمل کنند. تجزیه و تحلیل رقبا یکی از ابزارهای قدرتمند برای پیشرفت در دنیای پررقابت کسبوکار است. این فرآیند نهتنها به شما کمک میکند نقاط قوت و ضعف رقبا را شناسایی کنید، بلکه شما را قادر میسازد تا با استفاده از دادههای بهدستآمده، استراتژیهایی طراحی کنید که نیازهای مشتریان را به بهترین شکل برآورده کند. تجزیه و تحلیل رقبا در کسب و کار از اقدامات مهم برای شناخت نقاط قوت و ضعف رقبا است که باید برای تدوین استراتژی مناسب کسب و کار خود، تحلیل رقبا در بازار را به طور کامل انجام دهید. بهطور خلاصه، به فرایند شناسایی رقبای فعال در بازار و رقبای بالقوه و تحقیق درباره محصولات، استراتژیهای فروش و بازاریابی آنها، تحلیل رقبا میگویند.
بازدید از شهرکهای صنعتی هم در صورت امکان میتواند راهکار مناسبی باشد. سعی کنید به عنوان مشتری، با رقبا تماس بگیرید و ببینید چکونه با شما برخورد میکنند. حتی بهتر است با مشتریان آنها هم در ارتباط باشید و از نقاط ضعفشان از دید مشتری آگاه شوید. تجزیهوتحلیل رقبا فرآیند تحقیق و بررسی در مورد رقبای کسبوکار شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقاط قوت، ضعف، محصولات و استراتژیهای بازاریابی آنهاست. اگر تحلیل رقبا به درستی انجام شود، میتواند دادههایی را ارائه دهد که استراتژی و تصمیمات تجاری شما را بهبود میبخشد.
اما نسبت به چه کسی؟ نسبت به سایر شرکتهایی که محصولات مشابه شما را میفروشند. آنالیز رقیب ابزاری است برای طراحی یک برنامۀ عملی، که به موفقیت کسبوکار ما کمک میکند. پس از جمعآوری این دادهها میتوانید امتیازی را برای کیفیت محتوای رقیبتان تعیین کنید. این امتیازدهی کمک میکند تا سایر رقبا را با استفاده از مقیاس امتیازدهی مشابه با یکدیگر مقایسه کنید و تجزیه و تحلیل رقبای خود را کاملتر کنید. هنگامی که رقیبی شناسایی شد، از تیم فروش بخواهید تا با مطرح کردن سؤالاتی مانند «دلیل تغییر رفتار کاربران برای خرید از کسبوکارتان»، در تجزیه و تحلیل رقبا به نتایج قابل ملاحظهای برسند.
قیمت گذاری مقدار پولی است که برای محصول یا خدمات خود دریافت می کنید. از استراتژی قیمت گذاری رقبای خود برای هدایت استراتژی خود استفاده کنید و مطمئن شوید که برای مشتریان خود هزینه زیادی یا کمتر از آن دریافت نمی کنید. چند فاکتور اصلی وجود دارد که در قیمت گذاری صحیح محصول شما نقش دارد. یکی از عوامل اصلی این است که بدانید رقبای شما چقدر برای یک محصول یا خدمات مشابه هزینه میگیرند. دو فروشنده را در نظر بگیرید که یک شغل مشابه دارند؛ هر دو در حیطه کفش فروشی فعالیت دارند.
سعی کنید بررسی کنید رقبا از چه استراتژی های ترفیعی محتوایی استفاده می کنند. بررسی کلمات کلیدی، انواع مختلف محتوا و استفاده از تحلیلی های دیجیتال در بازاریابی اینترنتی می تواند در این امر به شما کمک کند. امروزه حمل و نقل رایگان یکی از امتیازات ویژه ای است که مشتریان را ترغیب به انتخاب یک برند می کند. اگر در صنعتی فعالیت دارید که هزینه حمل در آن نقش مهمی را بازی می کند (مانند E-Commerce) حتما اطمینان حاصل کنید که قیمت های حمل و نقل شما متناسب با نرم صنعت باشد. به یاد داشته باشید وجود دانش و اطلاعات از بازاری که در آن فعالیت می کنید، به شما کمک می کند تا بتوانید مطابق با روندها و استانداردهای بازار پیش بروید، کسب و کارتان را توسعه دهید و جایگاه بهتری را در بازار کسب کنید. روش تجزیه و تحلیل مایکل پورتر و ماتریس BCG از روشهای قدیمی تحلیل رقباست و امروزه بیشتر روش دزد و پلیس یا جهتگیری استراتژیک استفاده میشود.
درمورد شرکتهای سهامی عام، گزارشهای سالانهی فروش آنان را میتوانید به صورت آنلاین پیدا کنید، اما برای یافتن این اطلاعات دربارهی کسبوکارهای خصوصی باید بیشتر تلاش کنید. تحقیقات رقابتی نوعی تحقیقات استراتژیک است که به جمعآوری و آنالیز اطلاعات شرکتهای رقیب کمک میکند. این تاکتیک برای کشف اینکه رقبا چه میکنند و چه محدودیتی برای کارتان دارند، کمک زیادی به شما میکند. در ایالات متحده و سایر کشورهای صنعتی تحلیل رقبا بخش مهمی از استراتژی فروش محسوب میشود. حدود ۴۱% از متخصصان تجارت از روشهای آنالیز رقبا برای بررسی شرکتهای رقیب خود استفاده میکنند.
با بهروزرسانی اطلاعات خود، میتوانید بهصورت پویا و موثرتر به تغییرات بازار پاسخ دهید و جایگاه رقابتی خود را تقویت کنید. با تحلیل دقیق رقبا، میتوانید ارزشهای پیشنهادی خاص محصولات خود را شناسایی کنید و بفهمید چگونه میتوانید آنها را از محصولات رقبا متمایز کنید. برای مثال، ممکن است محصول شما دارای ویژگیهایی باشد که رقبا فاقد آن هستند، یا خدمات جانبی مانند پشتیبانی بهتر ارائه دهد. در تحلیل رقابتی، باید انواع تکنولوژیهایی که رقبا استفاده میکنند را شناسایی و میزان کارآمدی آنها برای خودتان را بررسی کنید. البته میتوانید بخشی از این اطلاعات را از نرمافزار CRM خودتان بگیرید.
بسته به کسبوکار خود، میتوانید رقبا را به روشهای مختلفی تجزیهوتحلیل کنید. تحلیل تکنولوژیهای مورد استفاده رقبا به شما کمک میکند تا نوآوریهای آنها را شناسایی کنید و در صورت لزوم از فناوریهای مشابه یا برتری استفاده کنید. بهعنوان مثال، اگر رقبا از ابزارهای پیشرفته مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده میکنند و این امر باعث افزایش رضایت مشتریان آنها شده است، شما نیز باید این تکنولوژی را بررسی کنید. همچنین تحلیل فناوریهای مورداستفاده در تولید، بازاریابی و خدمات پس از فروش میتواند به شناسایی فرصتهایی برای بهبود کارایی کسبوکار شما کمک کند. در این مرحله باید روشهای توزیع، کانالهای فروش و نحوه بهرهبرداری از این کانالها را بررسی کنید.
اکنون که به اهمیت تحلیل رقبا در کسبوکار پی بردید، در این بخش میتوانید راهنمای کامل آنالیز رقبا را مطالعه کنید. اینگونه میتوانید نقاط ضعف آنها را با نقاط قوت خود مقایسه کنید و برعکس. با انجام این کار، میتوانید زمینههای بهبود خودتان را شناسایی کنید. وقتی درک کاملی از استراتژی بازاریابی محتوای رقبای خود پیدا کردید، وقت آن میرسد که میزان موفقیت این استراتژیها را مشخص کنید. پس از شناسایی رقیب، از تیم خود بخواهید که بررسی عمیقتری داشته باشند و علت تغییر مشتریان به سمت محصول یا خدمت شما را جویا شوند.
اگر شخصی به دنبال راهاندازی کسب و کاری جدید است، بدیهی است که قبل از آن به تحلیل رقبا و تحلیل بازار نیاز داشته باشد. شخصی در حال تدوین استراتژی بازاریابی نیز مجدد نیازمند تحلیل رقیب است. آنالیز رقبا در کسب و کار کمک میکند تا در مورد چگونگی رقابت برای تمایز در حوزه کاری خود بیاموزید و فرصتهای بالقوه را برای بهبود جایگاه کسبوکار خود شناسایی کنید. امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما در این حوزه پاسخ داده باشیم. درک اینکه رقبای شما از چه نوع فناوری استفاده میکنند میتواند برای کسبوکار شما حیاتی باشد.
ببینید که آنها چگونه تیمهای خود را سازماندهی میکنند و چه استراتژیهایی برای جذب و نگهداشت کارکنان دارند. هدف ما در مدیربان تربیت و رشد مدیران برجسته و کارآمد است و بهدلیل رسالتی که بر دوشمان احساس میکنیم، وبسایتمان را مرکر آموزشهای مورد نیاز مدیران قرار دادیم. این پایگاه اینترنتی محلی است که شما میتوانید با خدمات و آموزشهای ما آشنا شوید. برخی شرکتها در برابر حملات رقبا، واکنش پایین آوردن شدید قیمت را از خود نشان میدهند. شرکتهایی که قیمتهای خود را خیلی پایینتر از رقبا میآورند، عایدیِ قابل ملاحظهای نخواهند داشت؛ زیرا تعداد کافی از رقبا نیز قیمت را پایین میآورند و قیمت مزیت رقابتی نخواهد بود.
در ادامه، این نکته را بررسی میکنیم که چگونه میتوان برای کسبوکار، تجزیه و تحلیل رقبا را انجام داد. در نهایت، تمرکز بر مشتریان و پر کردن شکاف بین عرضه و تقاضا برای شما بسیار بهتر از تمرکز بر رقابت خواهد بود. البته این موضوع یعنی پیدا کردن راههایی برای ارائه خدمات بهتر به مشتری، همان چیزی است که تجزیه و تحلیل رقبا به خاطر آن انجام میشود. به عنوان مثال، شاید شما نظرات مثبتی در مورد خدمات مشتری رقیب دیده باشید؛ همانطور که در حال انجام تحقیقات هستید، متوجه میشوید که مشتری از نرمافزار خدمات مشتری قدرتمندی استفاده میکند که از آن استفاده نکردهاید. این اطلاعات باید شما را با فرصتی برای پیشی گرفتن از فرآیندهای رقبای خود مسلح کند. اگر این دادهها چیزی نیست که در حال حاضر ثبت میکنید، با بازاریابی و فروش صحبت کنید تا سیستمی را پیادهسازی کنید که در آن مشتریان احتمالی در مورد سایر شرکتهایی که در نظر دارند مورد سوال قرار میگیرند.
حتی اگر معاملهای را از دست دادهاید و مشتری بالقوه در نهایت تصمیم گرفت از رقیب خرید کند، مطمئن شوید که علت شکست خود را میدانید. چه خدمات یا ویژگیهایی مشتری را به سمت رقیب جذب کرد؟ در مورد قیمت چطور؟ برداشت مشتری از فرایند فروش شما چیست؟ اگر آنها قبلاً به سمت رقیب رفتهاند، بفهمید که چرا این کار را کردهاند. برای مقایسه دادهها و تحلیل رقیبان، اولازهمه باید مشخص کنید با چه کسانی رقابت میکنید. آنچه در کسبوکارهای مشابه شما اثر دارد، لزوماً در برند شما هم جواب نمیدهد. این رقبا نیازهای مشابه مشتریان را برطرف میکنند اما محصولات یا خدمات متفاوتی ارائه میدهند. با درک بهتر نیازهای مشتریان و ارائه ارزش بیشتر نسبت به رقبا، میتوانید نهتنها مشتریان فعلی خود را حفظ کنید، بلکه مشتریان جدیدی نیز جذب نمایید.
رقبای مستقیم هم در منطقه جغرافیایی شما فعالیت دارند و هم اینکه محصولات و خدماتی مشابه خدمات شما میفروشند. رقبای غیرمستقیم محصولات یکسان با شما ندارند، اما نیازهای یکسانی را برطرف میکنند. پاسخ به این سوالات به شما کمک میکند بفهمید رقبایتان چطور در فضای اینترنت در حال فروش هستند. مطمئنا چنین بررسی میتواند اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد رقبا در اختیارتان قرار دهد. یکی از جالبترین ابزارهایی که در رابطه با تحلیل رقبا وجود دارد، منشن است. یکی از بخشهای مثبت آن نظارت بر رقبا است، در واقع، دیگر شما نیاز ندارید به شبکههای اجتماعی مختلف و وبلاگ رقیبتان به طور مرتب سر بزنید.
یک کار مهم هنگام تجزیه و تحلیل رقبا، بررسی هزینههای حملونقل است. پس از اینکه با رقبای کسب و کارتان ارتباط برقرار کردید و اطلاعاتی دریافت کردید، به سراغ مشتریانشان هم بروید. شکاف بین ادعای رقیب و خواسته مشتری نیازهای رفع نشده بازار و شاید منبع نوآوری شما باشد. پس از اینکه اطلاعات کافی در مورد رقبا کسب کردید، فرصت به تحلیل رقبا میرسد. همچنین، این تحلیل به شما کمک میکند تا شکافهای موجود در بازار را پیدا کنید.
حملونقل رایگان باعث میشود مشتریان یک برند را به دیگری ترجیح دهند. اگر در صنایعی کار میکنید که باید محصول را برای مشتری ارسال کنید، حتماً به هزینههای حملونقل رقبای خود توجه داشته باشید و مطمئن شوید که هزینه ارسال را در نظر گرفتهاید. نتیجه تحلیل رقبا در کسب و کار هرچه که بود، مطمئن شوید در استراتژیهای قیمتگذاری پیشرو باشید و قیمتها را بهگونهای تنظیم کنید که برای مشتری بالقوه معقول باشد. اگر فکر میکنید که محصول یا خدمت شما ویژگی منحصربهفردی ارائه میدهد که رقبا آن را در نظر نگرفتهاند، میتوانید قیمت خود را به نسبت استاندارد صنعت بیشتر تعیین کنید. اما یادتان باشد که باید علت گرانی محصول را به خوبی برای مشتری توضیح دهید. منظورمان این نیست که در پروسه تحلیل رقابتی، رقبای غیرمستقیم خود را کاملاً کنار بگذارید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری