تأثیرگذار سئو فنی
سئو تکنیکال چیست؛ چک لیست کامل سئوی فنی در سال ۲۰۲۳ یکتانت
سایت هایی که ریسپانسیو نباشند، گوگل در نتایج موبایلی آنها را نمایش نمیدهد، که در نتیجه باعث کاهش ترافیک و افت رتبه سایت میشود. نقشه سایت یا sitemap یکی دیگر از اقدامات مهم سئو تکنیکال است که بصورت یک فایل شامل کدهای XML است. در این فایل آدرس تمام صفحات سایت قرار میگیرد و مانند یک نقشه عمل میکند، و به موتورهای جستجو کمک میکند تا راحت تر به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند و سریعتر آنها را ایندکس کنند. اگر وبسایت شما برای استفاده در موبایل بهینهسازی نشده باشد و به اصطلاح «موبایل فرندلی» (Mobile-Friendly) نباشد، محتوای آن به خوبی ایندکس نخواهد شد. اگر با الگوریتمهای گوگل در سئو آشنا باشید، میدانید که گوگل از سال ۲۰۱۶ ابتدا نسخه موبایل وبسایتها را ایندکس میکند و به تجربه کاربری در موبایلها اولویت بالاتری از تجربه کاربری در دسکتاپ میدهد.
بنابراین داشتن پاسخ برای این سوال که سئو چیست و شناخت موتورهای جتسجو به شما کمک می کند که در کار خود موفقیت های زیادی را به دست آورید و به گسترش فعالیت های خود تحت نظر سئو بپردازید. ممکن است محتوای شما به قدری جذاب و مفید باشد که هر خوانندهای جذب آن شود اما فراموش نکنید که رعایت نکردن استاندرادهای سئو تکنیکال، موجب دیده نشدن محتوای ارزشمند شما میشود. برای استفاده از دادههای ساختار یافته فقط یک فرمت تعیین شده وجود دارد و به همین خاطر اگر از آن استفاده کنید، موتورهای جستجو به سرعت به وجود آن پی خواهند برد. گوگل نیز به سایتهایی که استاندارد AMP را رعایت میکنند، توجه ویژهای دارد و در نمایش موبایل اینگونه سایتها را با آیکون رعد و برق نمایش میدهند. بنابراین برای تامین امنیت وبسایت خود تنها کافیست از شرکت هاستینگ خود بخواهید که یک گواهینامه SSL روی هاست شما نصب کنند. جهت بررسی وضعیت سئوتکنیکال و فرآیند سئو سایت خود می توانید از مشاوران مه ویژن کمک بگیرید.
این فهرست، نقشه راه وبسایت شما را به موتورهای جستجو نمایش میدهد و با استفاده از آن میتوانید مطمئن شوید که موتورهای جستجو هیچ بخشی از محتوای مهم شما در سایت را از دست نمیدهند. سایتمپ XML به طور معمول شامل پستها، صفحهها، تگها و انواع دیگر پستهای شما به شکل دستهبندی شده میشود و تعداد تصاویر و آخرین تاریخ ویرایش هر صفحه را نیز در بر میگیرد. برای مثال ممکن است بر اثر اشکالات فنی، یک محتوا با دو URL مختلف نمایش داده شود. این محتوا در تجربه کاربری مخاطبان تأثیری ندارد، اما موتورهای جستجو متوجه آن میشوند و شما را جریمه میکنند. خوشبختانه با استفاده از تگهای «کنونیکال» (Canonical) میتوانید این مشکل را رفع کنید. باز کردن صفحههایی که در واقع وجود ندارند، میتواند کاربران را ناراحت یا خشمگین کند.
روشهای دیگری در سئو نیز وجود دارد که در بخشهای سئو داخلی و سئو خارجی دستهبندی نمیشوند. در این مطلب بررسی میکنیم که سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست و چه تکنیکهایی دارد. اهمیت سئو تکنیکال در ایجاد تجربه کاربری بهتر، حل مشکلات ایندکس شدن، و افزایش امنیت سایت مشخص میشود. همچنین، موبایل فرندلی بودن و بهبود دسترسی کاربران از دیگر نتایج این بهینهسازی است. با سئو تکنیکال، سایت شما نه تنها برای کاربران جذابتر میشود، بلکه در رتبهبندی جستجوها نیز جایگاه بهتری پیدا میکند.
پس از پیاده سازی SSL، باید تمام صفحات بدون SSL را از پروتکل http به https تغییر بدهید. این کار زمانبر است اما در نهایت میتوانید نتیجه آن را در رتبه صفحات خود در موتورهای جستجو مشاهده کنید. این ابزار یکی از کاربردیترین ابزارهای سئو و یک کراولر سایت است که صفر تا صد وضعیت سئوی سایت و مشکلات احتمالی را بررسی میکند. این ابزار در دو نسخهٔ رایگان و پولی در دسترس است که طبیعتاً با نسخهٔ پولی آن امکانات و گزارشات بیشتری دریافت میکنید. در سئوی تکنیکال شما برای پیداکردن نواقص فنی و بهبود آنها، به یک جعبهابزار هم نیاز دارید! در سئو، دادههای ساختاریافته به زبان ساده یک نوع نشانهگذاری است که به موتورهای جستوجو کمک میکنند محتوای هر صفحه را بفهمند.
ابزارهای گوگل به شما در بررسی و بهینهسازی سایت برای موبایل کمک میکنند. برای حل مشکلات ایندکس شدن، تنظیم درست فایل robots.txt و ایجاد یک نقشه سایت (Sitemap) ضروری است. این اقدامات به موتورهای جستجو کمک میکنند تا صفحات سایت شما را به درستی پیدا و بررسی کنند. همیشه به خاطر داشته باشید که لینک سازی یکی از بزرگترین بخش های سئو سایت به شمار می رود و همواره به آن نیاز خواهید داشت. برخی از کارشناسان سئو سایت، لینک سازی را سخت ترین کاری که در زمینه بهینه سازی سایت وجود دارند، می دانند.
بدترین قسمت اینجاست که بدون این که بدانید ممکن است کلی محتوای تکراری در سایت داشته باشید. URL های متفاوت میتوانند محتوای یکسان نشان دهند که شاید اصلا تفاوتی برای مراجعه کننده ندارد، اما برای یک موتور جستجو همان محتوا در دو صفحه یکسان است. اما قسمت خوبش اینجاست که ابزارهای زیادی برای شناسایی این خطاها و لینک های مرده سایت شما وجود دارد. چیزی که برای یک بازدید کننده خسته کننده تر از یک وب سایت کند است که در قسمت های بالایی در مورد آن صحبت کردیم، صفحات غیر موجود و 404 هستند که روی آن ها لینک سازی داخلی کرده اید. جز این شما میتوانید برای بهینه سازی بودجه پیج ایندکس خود به ربات ها بگویید که نمایه سازی صفحات شما را مسدود کرده و یا لینک های آن ها را دنبال نکنند.
از سال ۲۰۱۴، HTTPS به عنوان یکی از سیگنالهای رتبهبندی توسط گوگل معرفی شد؛ بنابراین استفاده از این پروتکل میتواند به بهبود رتبه سایت شما کمک کند. موتورهای جستجو از طریق خزندهها (Crawlers) صفحات وبسایت شما را بررسی میکنند. اگر خزندهها در دسترسی به صفحات سایت شما با مشکل مواجه شوند، ممکن است سایت شما به درستی ایندکس نشود. برای رفع خطاهای خزش میتوانید از ابزارهایی مانند Google Search Console استفاده کنید. به طور ساده، اگر سایت مشکلات فنی جدی داشته باشد یا نتواند در موتورهای جستجو نشان داده شود، بقیه تلاشهای سئو بیفایده است.
این تگ نوعی کد HTML است که برای تعیین زبان و جغرافیا یا لوکیشن هدف سایت استفاده میشود و به گوگل کمک میکند تا نسخههایی از صفحات مرتبط به زبان و کشور کاربران را در نتایح جستوجو به آنها بدهد. سایتی که برای دستگاههای موبایل بهینه نشده باشد، عملکرد ضعیفی خواهد داشت و کاربران خود را از دست میدهد. تا اینجای کار به خوبی متوجه شدید که مزایا سئو و تعریف سئو چیست و با اصطلاحات رایج سئو آشنا شدید. حال باید درباره نحوه درآمدزایی و قیمت هایی که برای پروژه های سئو در نظر می گیرند نیز اطلاعاتی داشته باشید. ما در محتوای محاسبه قیمت سئو سایت به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم اما در ادامه نکاتی را بررسی می کنیم که به طور خلاصه اطلاعاتی در این زمینه دریافت کنید.
قابلیت رتبهبندی و بهبود رتبه در افزایش ترافیک وبسایت نقش بسیار مهمی ایفا میکند، اما بهتر است هنگام بهینهسازی برای بهبود رتبه وبسایت از قابل کلیک بودن محتوا نیز غافل نشوید. اگر بارگذاری صفحات شما مدت زیادی طول بکشد، با مشکلات متعددی از جمله افزایش نرخ پرش مواجه میشوید. همچنین، تأخیر در بارگذاری صفحه میتواند باعث خطای سرور شود یا باعث شود که رباتها صفحههای نیمه بارگذاری شده را کراول کنند و در نتیجه بخش مهمی از محتوای شما از کراول شدن باز بماند. چراکه رباتها بسته به منابع موجود برای کراول کردن، از منابع مشخص و محدودی برای بارگذاری، رندر کردن و ایندکس کردن صفحات میتوانند استفاده کنند. به همین دلیل، شما باید همهچیز را تحت کنترل داشته باشید تا زمان بارگذاری صفحات خود را کاهش دهید.
اول یک نقشه ذهنی از دستهبندیهای اصلی ترسیم کنید بعد هم شاخههای مرتبط فرعی را به هرکدام اضافه کنید. SERP مخف Search Engine Results Page یا همان صفحه نتایج موتور جستوجو است. امیر قمصری نیز در نیوسئو این امکان را برای دانشجویان قرار داده است که برای یادگیری هرچه بهتر سئو، در کلاس های خصوصی سئو وی، ثبت نام کنند. برای اینکه میزان فروش حاصل از ورودی گوگل مشخص شود، می توانید از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. در واقع شما اگر می خواهید با دیجیکالا یا دیوار یا زنبیل یا علی بابا و … رقابت کنید و توانایی سرمایه گذاری های چند ده میلیاردی را ندارید، بهترین راه برای سبقت از آن ها سئو ست. همین سه فاکتور در برخی موارد با نام الگوریتم E-A-T گوگل نیز شناخته میشود اما واقعیت این است که E-A-T یک الگوریتم جداگانه نیست.
در صورتی که همچنان پرسشی در زمینه سئو فنی یا بخشی از مطالب این مقاله برای شما مطرح است، آن را در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما در کوتاهترین زمان پرسشهای شما را پاسخ بدهند. در این قسمت به سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درباره سئو فنی درگیر کرده باشند، پاسخ خواهیم داد. اگر سوالات شما در این بخش پاسخ داده نشده است، در کامنتها مطرح کنید تا متخصصین سئو ناپشاپ به شما کمک کنند. در صورتی که آدرس همچنان توسط گوگل ایندکس شده است، بهتر است کمی صبر کنید. بسته به اندازه سایت شما و بودجهای که گوگل برای خزش آن در نظر گرفته است، بین 1 الی چند هفته جهت اعمال تغییرات زمان نیاز است.
بنابراین، اگر یک سایت بزرگ با بیش از صفحه دارید، توصیه میکنم از هر سه ابزار استفاده کنید. علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهرهگیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیکهای صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد. «درآمد خوبی از فروش در کانال روبیکا به دست میآورم» یا «با تولید محتوا و تبلیغ در کانالم در روبیکا،... بیدینگ دستی کار پیچیدهای است و به بررسی و بهروزرسانی لحظهای نیاز دارد تا بودجه کمپین هدر نرود. اگر سؤال یا نظری دارید، مثل همیشه در قسمت نظرات منتظر دریافت آنها هستیم.
محتوای تکراری به وضعیتی اشاره دارد که یک محتوا یا محتوای بسیار مشابه در چندین صفحه از سایت شما موجود باشد. این موضوع میتواند مشکلاتی از جمله نمایش لینکهای نامناسب در نتایج جستجو و کاهش اعتبار لینکهای ورودی را ایجاد کند. گوگل سایتها را به خاطر داشتن محتوای تکراری جریمه نمیکند اما این مشکل میتواند کارایی سئو را کاهش داده و «بودجه خزیدن» (Crawl Budget) سایت را هدر دهد. در این رابطه باید افزود که یکی از مشکلات رایج در سایتهایی که به خوبی ساختاردهی نشدهاند، وجود صفحات یتیم (Orphan Pages) است. صفحات یتیم، صفحاتی هستند که هیچ لینک داخلی به آنها اشاره نمیکند و این امر باعث میشود که موتورهای جستجو نتوانند به راحتی آنها را پیدا کنند.
اگر می خواهید بدانید که کار سئو چیست، سمینارهای مختلفی هستند که این مهارت را از ابعاد مختلف به صورت جامع، بررسی می کنند. بیشتر اساتید سئو با برگزاری سمینارهایی قصد دارند تجربیات خود با انبوهی از عاشقان سئو درمیان بگذارند. سه راهکار بالا معمولا رایگان بوده و شما می توانید بدون پرداخت هزینه به یادگیری سئو بپردازید. راهکارهایی که در ادامه به شما شرح می دهیم قطعا برای شما کاربردی تر خواهد بود. همین نکته مهم را نیز در زمان ساخت بک لینک نیز باید به خاطر داشته باشید.
به عنوان مثال یکی از ویژگی های فنی سئو این است که میتوانید اجازه ندهید صفحات مشخصی از سایت شما توسط خزندهها بررسی شود یا اینکه به آنها بگویید صفحهای را بررسی کنند ولی آن را در نتایج جستجو نشان ندهند. با مطالعه ی دقیق این مقاله می توانید با فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در سئو تکنیکال (سئو فنی) آشنا شوید و آن ها را در طراحی وب سایت خود رعایت نمائید. CDN شبکهای متشکل از چندین سرور در نقاط مختلف است که به یکدیگر متصل اند. با استفاده از این سیستم، اگر کاربری قصد ورود به وبسایت شما را داشته باشد، اطلاعات لازم از نزدیکترین سرور نزدیک به موقعیت جغرافیایی کاربر، برای او فرستاده میشود. استفاده از این سرویس، به وبسایتهایی که کاربرانی از نقاط مختلف جغرافیایی دارند، پیشنهاد میشود و میتواند سرعت بارگذاری سایت را بالا ببرد. استفاده از این تگ معمولاً برای صفحاتی توصیه میشود که نمیخواهید در نتایج جستجو نمایش داده شوند، مانند صفحات تشکر (Thank you pages) پس از تکمیل فرم یا صفحات لندینگ اختصاصی تبلیغات کلیکی (PPC).
رباتهای موتورهای جستجو با مشاهده این آرا، به وبسایت شما توجه بیشتری میکنند و از این طریق، پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه شما افزایش پیدا میکند. صفحههای Orphan درست مانند مقالهای بدون مقدمهاند و محتوای مورد نیاز باتها برای درک محتوا و ایندکس شدن را ندارند. «بردکرامب» (Breadcrumb) در واقع راهنمایی است که کاربران را به سمت نقطه شروع سفرشان در وبسایت شما هدایت میکند. این راهنما به شکل منویی از صفحات در بالای صفحه قرار میگیرد و به کاربران میگوید که صفحه کنونی چطور به صفحات دیگر در سایت مرتبط میشود. این راهنماها فقط مخصوص کاربران نیستند و رباتهای جستجو نیز از آنها استفاده میکنند. و کلی اطلاعات دیگر دربارهٔ سلامت فنی سایت استفاده کنید و خطاها و موانعی که بر سر راه بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو و حضور در صفحهٔ اول گوگل وجود دارد، از میان بردارید.
توجه به بعضی از معیارهای فنی نیز میتواند در افزایش نرخ کلیک نقش داشته باشد. در این بخش یاد میگیریم که چطور با سئو فنی، رتبه وبسایت در موتورهای جستجو را بهتر کنیم. بهبود رتبه وبسایت به بعضی عوامل در سئو داخلی و سئو خارجی نیز مرتبط است. به یاد داشته باشید که تمام این عناصر کنار هم میتوانند وبسایتی با سئو عالی و بهینهسازی شده بسازند، بنابراین بهتر است هنگام بهینهسازی هیچ کدام از معیارها را از قلم نیندازید. «قابلیت خزش یا کراول شدن» (Crawlability) از اصول استراتژی سئو تکنیکال است.
نقشه سایت یا همان sitemap چیست ؟ یک فایل XML است که لیستی از صفحات وبسایت شما را در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد. این فایل به موتورهای جستجو کمک میکند تا تمام صفحات سایت شما را پیدا کرده و ایندکس کنند. با این روش فهرستسازی، گوگل عمدتاً از نسخه موبایل محتوای یک وبسایت برای ایندکس کردن و رتبهبندی آن استفاده میکند. بنابراین اگر وبسایت شما برای تلفنهای همراه بهینه نشده باشد، این احتمال وجود دارد که رتبه سئو شما آسیب ببیند. اطمینان از بهینه بودن محتوا برای موبایل، داشتن طراحی واکنشگرا و فشردهسازی تصاویر ازجمله اقدامات مهم برای ایندکس شدن Mobile-First هستند.
گوگل و سایر موتورهای جستجو همواره به دنیال این هستند که بهترین نتیجه ممکن را پس از جستجوی کاربران خود به آن ها ارائه دهند. بنابراین ، ربات های گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل مختلفی جستجو و ارزیابی می کنند. سئو فنی سایت ارتباطی با نوع محتوا و یا بک لینکهای سایت ما ندارد و بیش از هر چیزی به زیر ساختهای سایت ما مربوط میشود؛ از این رو به آن سئو فنی و یا تکنیکال میگویند. اقداماتی که در بخش سئو تکنیکال سایت انجام میشود نیاز به تغییر مرتب ندارند و تنها با یک بار انجام دادن آنها دیگر نیازی به بررسی آن نداریم. اجرای منظم خزیدنهای سئو به شما این امکان را میدهد که مشکلات جدید را شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای رفع آنها انجام دهید.
همچنین، سئو تکنیکال عواملی مانند سرعت بارگذاری صفحات، امنیت و سازگاری با موبایل را نیز در بر میگیرد که همه در تجربه کاربری و در نهایت رتبهبندی سایت شما تأثیرگذار هستند. سئو تکنیکال، شامل فرایندهای کدنویسی سمت کاربر و سرور (CSR و SSR) است که سایت را برای خزندههای گوگل قابل درک میکند. اگرچه محتوای ارزشمند پادشاه است، اما دسترسیپذیری صفحات وبسایت برای خزندههای گوگل نقشی حیاتی در دیده شدن و رتبهبندی آنها دارد. عدم توجه به سئوی فنی میتواند منجر به کاهش چشمگیر ترافیک وبسایت و متعاقباً از دست رفتن فرصتهای درآمدزایی شود. به طور مثال سرعت بارگذاری صفحات و سازگاری با دستگاههای موبایل از عوامل موثر در رتبهبندی گوگل محسوب میشوند.
فرآیندهای Crawling، Rendering و Indexing از مهمترین ارکان سئو تکنیکال سایت هستند. این مراحل دستبهدست هم میدهند تا درنهایت شاهد رتبهبندی (Ranking) وبسایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) باشیم. صدها و شاید هزاران عامل وجود دارند که در تعیین رتبه وبسایت شما بر اساس کلمات کلیدی مشخصی تأثیرگذار هستند. ایجاد یک فونداسیون فنی قوی برای وبسایت، تجربه بهتری برای کاربران به ارمغان میآورد. برای نمونه میتوان به سرعت بارگذاری بالای یک وبسایت اشاره کرد که بخش مهمی از آن مربوط به سئو تکنیکال است و موجب بهبود تجربه کاربری میشود.
این فایل بسیار مهم است، چراکه ممکن است بهصورت تصادفی بخشهای مهمی از سایت خود را برای خزیدن مسدود کرده باشید. برای مثال، اگر بهطور ناخواسته صفحات مهمی مانند مقالات وبلاگ یا صفحات اصلی را با دستور disallow مسدود کنید، این صفحات برای گوگل قابل دسترسی نخواهند بود و در نتایج جستجو نمایش داده نمیشوند. این پایگاه داده شامل میلیاردها صفحه وب است و موتورهای جستجو از این اطلاعات برای نمایش نتایج به کاربران استفاده میکنند. اگر صفحات سایت شما در این پایگاه داده ذخیره نشده باشند، در نتایج جستجو ظاهر نخواهند شد، حتی اگر محتوای شما ارزشمند باشد. “سئوی تکنیکال چیست” ؟ سئو تکنیکال یا همان Technical SEO به بهینه سازی جنبه های فنی وب سایت مانند سرعت، ساختار و امنیت میپردازد. سئو داخلی چیست ؟ سئو داخلی بر بهینه سازی محتوای وب سایت و عناصر HTML برای بهبود ارتباط و کیفیت آن تمرکز دارد.
برای شروع، سایت خودتان را در سرچ کنسول با کمک مقالهٔ «نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول در ۵ گام (آموزش تصویری)» ثبت کنید. اگر از سایتهای وردپرسی استفاده میکنید، با نصب افزونهٔ ShortPixel میتوانید حجم ۱۰۰ تصویر را در ماه بهطور رایگان کم کنید. چون پروتکل HTTPS از همه امنتر و مورد تایید گوگل است، باید همهٔ آدرسها را به آن ریدایرکت ۳۰۱ کنید. مثلاً ممکن است در طول روز، فقط ۵ صفحه از سایت شما را کراول کند؛ ولی بودجهٔ کراول سایت دیگری ۱۰ صفحه در یک روز باشد. هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما میفرستیم. حالا فکر کنید داخل این خانه شیکترین دکوراسیون و لوازم منزل را داشته باشد، ولی اصلاً برقکشی نشده باشد!
خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغدهنده» به کاربران ارائه میشود. فرض کنید برای توسعه استراتژیهای بازاریابی دیجیتال کسبوکار خود مطلبی را منتشر کردهاید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب را به کاربران نمایش میدهد. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع نوشته و با حجم و اندازه کم را مانند تصویر زیر درون متن مشاهده خواهیم کرد. «ریچ ریزالت» (Rich Result) میتواند نقش مهمی در رتبهبندی شما ایفا کند. اگر محتوای شما در بخش ریچ ریزالت قرار بگیرد، نرخ کلیک آن با افزایش زیادی روبهرو میشود.
در این مقاله سئو موشک به توضیح کامل سئو تکنیکال و اهمیت آن میپردازیم و همچنین شما را با مهمترین نکات سئوی تکنیکال آشنا خواهیم کرد. برای قرار گرفتن در بخش گوگل دیسکاور به استفاده از تگهای خاص یا دادههای ساختاریافته نیازی نیست. در واقع به گفته گوگل، تولید محتوای باکیفیت تنها راه رسیدن به این بخش است. درست مانند عملکرد سرور، خطاهای HTTP میتوانند دسترسی به وبسایت شما را مختل کنند. برای بررسی کامل وبسایت و برطرف کردن این خطاها میتوانید از ابزارهایی مانند «Screaming Frog»، ابزار «Botify» و «DeepCrawl» استفاده کنید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری