تیونینگ خودرو

تیونینگ خودرو چیست؟ انواع تیونینگ در بدنه و موتور ماشین مجله خودرو ماشین نو

یعنی در یک حالت که بیشتر مرسوم است، لولا در سر جای خودش قرار می‌گیرد با این تفاوت که باز شدن درب به جای اینکه به سمت طرفین ماشین باشد، به سمت بالا باز می‌شود. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. یکی از این راه کف تراشی سیلندر است که موجب کاهش حجم محفظه احتراق و افزایش نسبت تراکم موتور می‌شود. از سوی دیگر با افزایش نسبت تراکم موتور، راندمان موتور نیز افزایش می‌یابد.

البته بخش درخشان کارنامه من، همکاری تمام‌وقت با دیجیاتو از سال 1402 است. در حوزه ی اسپرت کردن این سیستم حتی شکل صدای اگزوز هم میتونه سلیقه ای باشه و با شیوه های خلاقانه می شود صدا های عجیب و غریبی ساخت. این شاخه از تیونینگ هم یکی از پرطرفدار ترین بخش های اسپرت کردن ماشین است، که نمونه های خلاقانه بیشماری را می شود تو خیابان ها دید. صندلی های مسابقه ای با پشتیبانی بیشتر می‌توانند تجربه رانندگی را راحت‌تر و ایمن‌تر کنند. رنگ آمیزی سفارشی می‌تواند با استفاده از رنگ های چند لایه یا تکنیک های خاصی مانند ایر براش انجام شود.

یکی از اقداماتی که بسیاری از افراد تمایل دارند برای ارتقاء ظاهر خودروی خود انجام دهند، تغییر درب‌ها است. در بسیاری از خودروهای لوکس، درب‌ها به جای باز شدن به طرفین، به سمت بالا باز می‌ شوند. این نوع درب‌ ها به دلیل عادت متداول ما به باز شدن درب‌ ها به طرفین، جذابیت خاصی دارند. واحد کنترل موتور (ECU) وظیفه مدیریت پارامتر ها عملکرد موتور خودرو را بر عهده دارد. با ریمپ ECU، می‌توان عملکرد موتور را بهینه کرد و مصرف سوخت را کاهش داد.

کافی است نگاهی به خودرو‌های تیونینگ‌شده بیندازید تا متوجه ‌‌شوید که گه‌گاه با خودرویی کاملاً جدید روبه‌رو هستید که کمتر شباهتی به نمونه اولیه خود دارد. زمانی که در آمریکای شمالی، تغییراتی در فوردهای نوع A به وجود آمد. البته که هدف اصلی از این مدل تیونینگ خودرو، افزایش پیشرانه بود.این تغییرات باعث شد تا علاقه مندان بیشتری به تیونینگ خودرو پیدا شوند. اما رفته رفته با بیشتر شدن مسابقات، بحث تیونینگ کردن خودروها نیز داغ تر شد. رواج مسابقات سرعت در کالیفرنیا، باعث شد تا بیشتر توجهات تیونینگ معطوف به افزایش سرعت خودرو شود.

به‌طورکلی، تیونینگ ظاهری به صاحبان خودرو این امکان را می‌دهد که خودروشان را به شکلی شخصی‌سازی کنند که با سلیقه و سبک زندگی‌شان هماهنگ باشد. معمولاً هر چه خودرو لوکس‌ تر باشد، طراحی بهتر و جذاب‌ تری از رینگ و لاستیک دارد. با تغییر رنگ و طرح رینگ و همچنین استفاده از لاستیک‌ های پهن، می‌ توانید ظاهر خودروی خود را شیک‌ تر و متفاوت‌ تر کنید. برای انتخاب رنگ رینگ، مناسب بودن آن با بدنه خودرو و تغییراتی که در سایر بخش‌های بدنه ایجاد می‌کنید، را در نظر بگیرید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند. زمانی که رانندگان تلاش می‌کردند تا خودروهای خود را برای رقابت‌های سریع‌تر و کارآمدتر کنند، مفهوم تیونینگ شکل گرفت. این فرایند به مرور زمان از مسابقات به زندگی روزمره راه یافت و امروز به یکی از بخش‌های مهم صنعت خودرو تبدیل شده است.

تیونینگ خودرو یک فرایند جذاب و چالش‌برانگیز است که می‌تواند به بهبود عملکرد، ایمنی و ظاهر خودرو منجر شود. فنرهای پایین تر از فنرهای استاندارد کوتاه تر و دارای سرعت فنر محکم تری هستند، بنابراین "سخت تر" هستند. در نتیجه، وسیله نقلیه کمتر غلت می زند و زمین می خورد و سریعتر به دستورات فرمان راننده پاسخ می دهد. با این حال، فنرهای اسپرت را همیشه باید در ترکیب با کمک فنرها در نظر گرفت. از این گذشته، کمک فنرهای استاندارد معمولاً برای سفرهای کوتاه‌تر بهار و نرخ فنرهای سخت‌تر فنرهای ورزشی طراحی نشده‌اند. به همین دلیل است که سیستم تعلیق اسپرت از سازندگان ممتاز مانند BILSTEIN همیشه از فنرهای ورزشی کوتاه‌تر با کمک فنرهای اسپرت همسان تشکیل شده است.

افزون بر تمام مواردی که به آن اشاره شد، باید عملیات تیونینگ خودرو را زیر نظر افرادی که در این زمینه از تخصص لازم و کافی بهره می‌برند به انجام رساند. تیونینگ خودرو به زبان خودمانی یعنی ارتقا دادن خودرو که این ارتقا ممکن است فقط در ظاهر ماشین و یا مشخصات فنی، داخلی و یا تقویت موتور و یا حتی همه این موارد با هم باشد. یک سیستم صوتی برتر در ماشین در درجه اول از نظر آکوستیک یک روش تیون ماشین محسوب می شود. زیرا اگر سیستم نصب شده بیش از حد بلند باشد، پلیس ممکن است این را به عنوان آلودگی صوتی تعبیر کند. با این حال، استفاده از بلندگو های مخصوص خودرو با ساب ووفر برای فرکانس های باس توصیه می شود. این عناصر همراه با یک به اصطلاح کراس اوور، صدایی غنی را با وجود سر و صدای معمول رانندگی تضمین می کنند.

همچنین، تغییرات ظاهری مانند استفاده از کیت‌های بدنة آیرودینامیک، رنگ‌آمیزی خاص و نصب قطعاتی مانند اسپویلرها نیز انجام می‌شود. داخل کابین نیز با نصب صندلی‌های ورزشی و سیستم‌های صوتی پیشرفته بهبود می‌یابد. این فرآیند توسط متخصصان در کارگاه‌های تیونینگ یا علاقه‌مندان به خودرو صورت می‌گیرد و ترکیبی از دانش فنی و خلاقیت است که خودرو را به وسیله‌ای منحصربه‌فرد و با عملکرد بالا تبدیل می‌کند. تیونینگ خودرو که با نام اسپرت‌کردن نیز شناخته می‌شود، علم ارتقا فنی و ظاهری خودرو است. Car Tuning، فرآیند اصلاح و افزایش عملکرد یک وسیله نقلیه از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن است. این اصلاحات در بخش فنی، منجر به افزایش توان خروجی، بهبود قدرت مانور و شتاب خودرو می‌شود و در بخش ظاهری، به صاحب خودرو اجازه می‌دهد همه‌چیز را از اجزای بدنه گرفته تا حتی صدای اتومبیل خود را شخصی‌سازی کند.

استفاده از کلاچ های با کارایی بالا و فلایویل های سبک تر می‌تواند به انتقال بهتر نیرو و کاهش زمان تغییر دنده‌ها کمک کند. برای درک بهتر این موضوع احتمالا حتما موتورهای تولید برق و یا موتورهای چاه آب در باغات و کشاورزان را دیده اید. موتور در حالت روشن بسیار پر سر و صدا و ممکن است از چند کیلومتری نیز صدای آن به گوش برسد. دلیل این صدای زیاد عدم وجود اگزوز در این موتورهاست و دود با یک سر اگزوز ساده به بیرون هدایت می‌شود. امروزه صندلی‌هایی بسیار انعطاف پذیر اما سبک و توخالی و با ضخامت کم و به روش نانو تولید شده اند که علاوه بر اینکه قیمت نسبتا بالاتری دارند اما بسیار سبک و با دوام تر نیز هستند. و نهایتا حذف ابزار آلات اضافی و حتی تغیر جنس شیشه‌ها نیز می‌تواند بسیار موثر باشند.

همچنین در امر تغییر طراحی داخلی یک خودرو، که از جمله جنبه‌های پر هوادار در بحث تیونینگ خودرو به شمار می‌رود، موارد و جزییات مختلفی را باید مد نظر قرار داد. معمولا افرادی که در بحث تیونینگ نمای داخلی یک خودرو فعالیت دارند، باید موارد متعدد و مهمی نظیر حفظ امنیت و ایمنی سرنشینان خودرو و دست نخوردن تجهیزات مختلف مرتبط با خاموشی آتش در خودرو را مد نظر قرار دهند. علاوه بر آن جزییاتی نظیر تقویت صندلی‎های خودرو نیز از جمله مواردی است که در بحث تیونینگ فضای داخلی یک خودرو همواره مد نظر فعالان در این زمینه قرار خواهد گرفت. تمرکز روی سیستم تعلیق و ترمز هم گزینه مطلوب بعدی است زیرا جزو مهم‌ترین بخش‌های خودرو هستند و انتخاب پیستون‌ها و دیسک‌های بهتر نه تنها قدرت توقف خودرو را بهبود می‌بخشد بلکه طول عمر آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. سیستم تعلیق بهتر نیز کیفیت سواری مطلوبی به همراه خواهد داشت و قابلیت عبور از پیچ خودرو بهبود خواهد یافت. برای تیونینگ پیشرانه تحقیق و جست‌وجوی زیادی نیاز است چراکه با کوچک‌ترین اشتباهی متحمل هزینه‌های سنگین خواهید شد.

با توجه به نیاز ها و سلیقه های مختلف، انواع مختلف تیونینگ وجود دارد که هرکدام می‌توانند تجربه‌ای متفاوت از رانندگی را به ارمغان بیاورند. نصب سنسور های دمای موتور، فشار توربو، دمای روغن و… می‌تواند اطلاعات دقیقی را به راننده ارائه دهد و به او کمک کند تا در شرایط مختلف رانندگی، تصمیمات بهتری بگیرد. این تغییرات علاوه بر بهبود بصری، می‌توانند آیرودینامیک خودرو را نیز بهبود بخشند. لنت های سرامیکی یا نیمه فلزی می‌توانند به افزایش طول عمر و کارایی ترمز کمک کنند. با استفاده از تکنیک های بهینه سازی مانند تنظیم مجدد نرم‌افزار ECU و استفاده از قطعات سبک تر، می‌توان مصرف سوخت را کاهش داد و بازدهی بیشتری از موتور کسب کرد.

بسیاری از کویل اورها نیز امکان تنظیم فردی نیروهای میرایی را فراهم می کنند. یک چرخ کوچک روی هر کمک فنر می‌تواند برای تنظیم منحنی‌ها یا ویژگی‌های سختی مختلف از نرم تا محکم استفاده شود که به شدت بر رانندگی تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب، رانندگانی که در دینامیک رانندگی با تجربه هستند، می توانند تنظیمات شخصی خود را تنظیم کنند. کویل اورها منحصراً برای رانندگان اسپرتی که می خواهند سیستم تعلیق خود را کاملاً با خواسته های فردی خود تطبیق دهند توصیه می شود. تیونینگ خودرو شخصی برای بسیاری از مردم چیزی فراتر از یک سرگرمی است.

چنین مواردی دست به دست هم داده‌اند تا امروزه کمتر قطعه‌ای در بدنه خودرو‌های تیونینگ شده ژاپنی پیدا کنید که همچنان ساده و شبیه به نمونه اولیه خود باقی مانده باشد. VIP Style نیز یکی از زیرشاخه‌های این سبک است که برای شخصی‌سازی خودروهای لوکس نظیر محصولات لکسوس، اینفینیتی و آکورا به‌کاربرده می‌شود. از جمله معروف‌ترین تیونرهای ژاپنی می‌توان به لیبرتی واک (Liberty Walk)، بوسوزوکو (Bosozoku) و فایتینگ استار (Fighting Star) اشاره کرد که هر یک طرفداران خاص خود را دارد. اگر خودروی شما دارای تغییراتی در حد استیج 2 (اضافه شدن سیستم های پرخوران مانند توربوشارژ و سوپرشارژ می باشد.) که ایسیو فابریک آن را ساپورت نمی کند، می بایست اقدام به نصب ایسیو اجاستبل نمایید. اما اگر تغییرات به افزایش تراکم ، میل افترمارکت و کیت مکش و سیستم تخلیه محدود می گردد، با همان ایسیو کارخانه ای شما می توانید با یک ریمپ وایدبند (ریمپ استیج یک) نتیجه قابل توجهی دریافت کنید.

برای درک بهتر واژه های اسپلیتر و کانارد به توضیحات زیر قابل استفاده علاقمندان می باشد. دودی کردن شیشه‌های خودرو یکی از رایج‌ترین و ارزان‌ترین انواع تیونینگ خودرو است. از آپشن‌های تیونینگ خودرو که ممکن است طرفداران زیادی داشته باشد، استفاده از شیشه‌های دودی است. ولی چون این شیشه‌ها اشعه های مضر را می‌گیرند، بسیاری از خودروها شیشه‌های کناریشان دودی است. به جای باز شدن درب‌ها به سمت بالا، می‌توان با قرار دادن لولای درب‌ ها در بالای بخش، آن‌ ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که ابتدا کمی به سمت طرفین باز شوند و سپس به سمت بالا؛ مانند بال‌ های عقاب.

نصب سیستم‌های ABS پیشرفته می‌تواند از قفل شدن چرخ ها در شرایط اضطراری جلوگیری کند و ایمنی را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. اگر قطعه ای با گواهینامه ABE تحویل داده شود، مدل های خودرویی که ممکن است قطعه روی آن ها نیز نصب شود، فهرست می شود. موارد ذکر شده در بالا مرسوم‌ترین تغییراتی بود که رانندگان تمایل به تغییر آن‌ها دارند. تغییرات بسیار زیادی از تغییر مدل صندلی‌ها گرفته تا افزودن آپشن‌های دیگر می‌توان در کابین خودرو ایجاد کرد. این سیستم که سوپرشارژ نیز گفته می‌شود می‌تواند عملکرد و قدرت و گشتاور موتور شما را به 50 درصد افزایش دهد که این مقدار بسیار چشمگیر است.

تیونر های خودرو با رنگ نور و هم چنین شکل و روشنایی چراغ های جلو به جلوه های خیره کننده ای دست می یابند. در مورد چراغ عقب، فناوری LED علاوه بر ظاهر جذاب تر، مزیت های بیشتری را نشان می دهد. به علاوه استفاده از زنون، تغییر کاسه چراغ و دودی کردن آن ها از روش های دیگر تیون کردن ظاهری چراغ های خودرو می باشد. یکی دیگر از دلایل انجام تیون ماشین، بهبود کارایی سوخت و کاهش مصرف بنزین از طریق بهینه سازی سیستم تزریق سوخت و تنظیم موتور می باشد. یکی از بزرگترین مزایای این سیستم‌ها، توانایی تنظیم ارتفاع خودرو به صورت دلخواه است.

برای مثال اگر خواهان خرید دو جفت لاستیک باکیفیت باشید باید حداقل ۲۰ میلیون تومان در نظر بگیرید و این موضوع درباره ارتقای پیشرانه و سیستم تعلیق به چند ده میلیون تومان می‌رسد. در حقیقت تیونینگ خودرویی ساده همچون پژو ۲۰۷ شاید هزینه بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان داشته باشد که از عهده افراد زیادی خارج است. این ارتقاها می‌توانند باعث افزایش چشمگیر عملکرد خودرو شوند و آن را برای مسابقات و یا استفاده‌های خاص بهینه‌سازی کنند. تنظیم موتور نیز بخش مهمی از تیونینگ فنی است که شامل تنظیم دقیق کامپیوتر موتور (ECU) برای بهینه‌سازی عملکرد و بهره‌وری موتور است. این تنظیمات می‌توانند مصرف سوخت را بهینه کنند و عملکرد کلی خودرو را بهبود بخشند.

افزودن سیستم های ایمنی مانند کیسه های هوای اضافی، ترمزهای خودکار و سیستم‌های هشدار تصادف می‌تواند ایمنی خودرو را بهبود بخشد. تیونینگ ظاهری شامل تغییرات در بدنه، رنگ، رینگ‌ها و سایر بخش‌های خارجی خودرو است. کاهش ارتفاع خودرو از طریق نصب فنر های کوتاه‌تر می‌تواند باعث بهبود هندلینگ و کاهش مقاومت هوا شود، اما باید با دقت انجام شود تا تأثیر منفی بر راحتی رانندگی نگذارد. برای یافتن لوازم جانبی مناسب برای ماشین تیونینگ خود، توصیه می‌شود به مغازه‌ای مراجعه کنید که در تیونینگ تخصص دارد. البته، می‌توانید در Ebay Classifieds نیز به دنبال معامله بگردید، اما به محض اینکه به امنیت خود رسید، باید دقیقاً بدانید که به کدام فروشنده می‌توانید اعتماد کنید. اگر قطعه ای به دلیل مونتاژ نشدن صحیح باید برگردانده شود، خوب است که یک فروشنده سازگار داشته باشید.

البته این فقط در صورتی اعمال می شود که ماشین تیونینگ شده خود را به جاده های عمومی ببرید. این قوانین در مورد املاک خصوصی یا در برخی از روزهای مسیر اعمال نمی شود . Trackday یک رویداد رانندگی رایگان در مسیری است که به همین منظور تعطیل شده است. این می تواند یک پیست مسابقه ای مانند نوربرگ رینگ یا یک آسفالت فرودگاه تبدیل شده باشد. در هر صورت، ترافیک عمومی دور نگه داشته می شود و برای یک بار هم که شده مقررات ترافیک جاده ای نقشی کم یا اصلاً ایفا نمی کند.

این کاورها عموماً به دو صورت رنگی و بی‌رنگ عرضه می‌شوند، که نمونه‌های بی‌رنگ به دو دسته مات و شفاف تقسیم می‌شوند. علاوه بر جلب توجه از نظر ظاهری، کاور بدنه خودرو می‌تواند نقش مهمی در حفاظت از رنگ بدنه خودرو ایفا کند. به عنوان مثال، کاورهای محافظتی بدنه خودرو که به دو صورت مات و شفاف در دسترس هستند، به عنوان یک لایه محافظ بر روی بدنه خودرو قرار می‌ گیرند. از نظر فنی پیچیده ترین و همچنین بهترین راه برای پایین آوردن خودرو، استفاده از سیستم تعلیق کویل اور است که به عنوان تعلیق پیچی نیز شناخته می شود. برای مثال، سیستم تعلیق BILSTEIN B16 یا BILSTEIN EVO T1 coilover . کمک فنرها یا صفحات فنری دارای رزوه ای هستند که تیونرها می توانند از آن برای تنظیم دقیق پایین آمدن استفاده کنند.

با اینکه خودروهای ارتقا یافته و پرفورمنس زیادی در بازارهای جهانی حضور دارند اما همه افراد نمی‌توانند نسخه‌های استاندارد و کارخانه‌ای این خودروها را خریداری کنند. قیمت خودروهایی همچون بی ام و M5 یک سد محکم در برابر خریداران است و از طرف دیگر بودجه زیادی برای سرویس و نگهداری این خودروها موردنیاز خواهد بود. به همین خاطر ارتقای خودرو امری وسوسه کننده و درعین‌حال تا حدی هزینه‌بر است زیرا شما هم می‌توانید بخش‌های لازم برای ارتقای خودرو را تعیین کرده و با هزینه خرید بالای یک خودروی پرفورمنس استاندارد روبرو نشوید. از طرف دیگر هم باید هزینه‌های خاصی را برای سرویس و نگهداری در نظر بگیرید. شرکت‌های خودروسازی دوست دارند خودروهای تولیدی را با محدودیت‌های ویژه‌ای طراحی کنند تا قابلیت اطمینان آن‌ها حفظ شود.

فراموش نکنید که در مسابقات موتور اسپرت آلمان خودروهایی با ظاهر اسپرت تر و مجهز به قطعاتی همچون اسپویلر خودنمایی می‌کردند. امروزه صنعت تیونینگ گردش مالی بسیار بالایی دارد و اکثر افراد نیز به تیونرها مراجعه می‌کنند. حتی خود خودروسازان نیز با شرکت‌های تیونینگ خودرو همکاری‌هایی داشته‌اند. حالا که با تیونینگ خودرو آشنا شدیم می‌خواهیم بدانیم چه بخش‌هایی از خودرو را می‌توان ارتقا داد و به اصطلاح تیون کرد. یکی از روش های تیونینک ظاهری، تغییر لوله اگزوز با ظاهری اسپرت تر است.

به مرور زمان از جیغ لاستیک خودروهای جذاب کمپانی هوندا گرفته تا شتاب افسانه‌ای خودروهای منحصربه‌فرد فراری، باعث شد تا چنین کمپانی‌هایی به‌راحتی راه خود را به قلب عاشقان خودرو باز کنند. امروزه تیونرهای مدرن در گوشه و کنار جهان روی شانه غول‌های مهندسی خودرو ایستاده‌اند و هرروز برگی جدید برای شیفتگان این بخش جذاب دنیای خودرو رو می‌کنند. Car Tuning اگرچه به‌عنوان خدماتی جانبی و لوکس محسوب می‌شود، اما لزوماً همیشه به معنای هزینه‌های هنگفت نیست و بیشتر تیونرها با بودجه محدود این کار را شروع می‌کنند. تغییرات متوسطی نیز که با هزینه کم انجام می‌شود، اگر با روش صحیح صورت بگیرد، تأثیرات نسبتاً بالایی را بر عملکرد یا نمای ظاهری خودرو خواهد گذاشت. مهمترین موضوع در بحث تقویت بدنه، شامل بحث سیستم تعلیق جهت مهار بادی رولینگ Body Rolling می باشد.

یکی از مهمترین انواع تیونینگ خودرو، تیونینگ فنی و افزایش توان و قدرت موتور است. البته که تیونینگ فنی و افزایش توان و قدرت موور با تعویض یک سری قطعات انجام می شود.این تغییر را می توان حتی در سیستم ترمزگیری نیز احساس کرد. به کمک این مدل تیونینگ خودرو، قدرت موتور افزایش چشمگیری پیدا می کند. تیونینگ به معنی اصلاحات صورت گرفته در یک خودرو به منظور بهینه‌سازی آن خواهد بود. معمولاً تیونینگ شامل افزایش قدرت پیشرانه و بهبود عملکرد کلی خودرو خواهد بود هرچند تغییراتی نیز در سیستم تعلیق صورت می‌گیرد تا هندلینگ آن بهتر شود. البته برخی تیونرها به دنبال کاهش مصرف سوخت یا حتی عملکرد نرم‌تر خودرو هستند.

این را بسیاری از جلسات تنظیم خود سازماندهی شده در آلمان ثابت می کند. سیستم تعلیق، راحتی، ایمنی و دینامیک سواری را تعیین می کند - به ویژه در هنگام دست انداز جاده و پیچ ها. در خودروهای تیونینگ شده، قطعات لاستیکی به فلز بین اجزای سیستم تعلیق منفرد - پایه‌های تعلیق - اغلب ضعیف‌ترین حلقه در بین تمام اجزا هستند. این به این دلیل است که آنها برای راحتی در کارخانه طراحی شده اند و به دلیل استرس بیشتر سریعتر از حد مطلوب فرسوده می شوند. از همین رو معمولا عملیات تیونینگ خودرو به صورت پلکانی انجام می‌شود تا مراحل مختلف این عملیات مکمل یکدیگر باشد. یکی دیگر از تغیرات مهم و کاربردی در تغیر چهره خودرو، تعویض سپرها می‌باشد.

با توجه به این که اکثراً عادت به باز شدن درب‌ها به طرفین داریم، این مدل درب‌ها خیلی جالب توجه هستند. یکی از بخش‌های غیر ظاهری اما ملموس در تیونیگ خودرو بر می‌گردد به کارکرد بهتر موتور، سیستم ترمز و … . همانطور که یک تغییر رنگ در چشم عادی توسط یک لنز، می‌تواند کل چهره را تغییر دهد، تغیر در نوع نور و دودی یا شفاف بودن چراغ‌های جلو خودرو می‌تواند تفاوت فاحشی بین خودرو تیون شده با نوع معمول خود باشد. یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم در تیون کردن سقف خودرو، مربوط به تغییر رنگ سقف توسط بر چسب‌های ویژه می‌باشد. که این مورد به صورت برچسب سیاه معمولا و بیشتر بر روی خودروهای سفید انجام می‌گیرد. بسیاری از خودروهای حرفه‌ای خود به صورت پیش فرض، این تغییر و دوگانگی رنگ را بر روی ظاهر خود دارند.

مخصوصاً برای خودروهای اسپرت با سیستم تعلیق پایین، پایه‌ استارت بهتری نسبت به موارد نصب شده در کارخانه توصیه می‌شود. آنها معمولاً از آلومینیوم با مقاومت بالا (یونیبال) ساخته می شوند و می توان آنها را به صورت جداگانه با استفاده از تنظیمات مختلف با خودرو تنظیم کرد. علاوه بر این، پایه‌ استارت بهبود یافته با دقت بیشتری کار می‌کنند و احساس رانندگی بهتری را منتقل می‌کنند. به دلیل سطح تصفیه شده، معمولاً پایدارتر نیز هستند.پیچ ها در محفظه موتور و در صندوق عقب به صورت ضربدری پیچ می شوند. هندلینگ یکی از عوامل مهم و اساسی در بخش هدایت خودرو است که در اصطلاح عامه به خوش‌دستی و خوش‌فرمانی‌ تعبیر می‌شود. تغییرات اساسی در ارتفاع و ساختار سیستم تعلیق در هنگام تیونینگ می‌تواند تأثیر زیادی بر هندلینگ آن داشته باشد.

در بخش جلوپنجره نیز، اغلب حذف تمامی پره‌ها و لوگوی خودرو در جهت ایجاد حس بزرگ‌نمایی در جلوپنجره انجام می‌شود. هدف اصلی تغییر اگزوز‌ها، ایجاد صدایی پرطنین و با ابهت است که نظیر آن از اگزوز خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای شنیده می‌شود. همچنین تعداد و اندازه خروجی اگزوزها به‌نوعی قدرت موتور و توان آن را به رخ می‌کشد. سر اگزوزهایی برای بی‌صدا کردن و یا غرش در هنگام شتاب‌های ناگهانی نیز در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ابتدایی‌ترین و مرسوم‌ترین تغییرات ظاهری خودرو، تغییر رینگ و لاستیک است.

گاهی اوقات تیونرها از قطعه‌ای جدیدتر و زیباتر استفاده می‌کنند و در اغلب موارد نیز جنس فیبر کربنی با رنگ تیره را برای جلوپنجره انتخاب می‌کنند تا خودرو ظاهر گیراتر و جذاب‌تری پیدا کند. البته در اکثر خودروهای برقی امروزی خبری از جلوپنجره نیست چراکه این خودروها نیازی به خنک کاری پیشرانه ندارند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که لاستیک‌های پهن‌تر به سبب اصطکاک بیشتر با سطح جاده در عین افزایش زیبایی و چسبندگی خودرو به سطح جاده، ممک است موجب کاهش چالاکی و افزایش سوخت خودرو ‌شود. سبک اروپایی تیونینگ با چرخ‌های نسبتا کوچک، بدنه تک‌رنگ و کاهش زیاد ارتفاع خودرو شناخته می‌شود. در نمای بیرونی با حذف تمامی زه‌های بدنه خودرو، روی بیشتر دیده شدن خطوط عضلانی خودرو تأکید می‌شود.

به عبارت بهتر با رواج یافتن بحث تیونینگ در بین خودرو دوستان، بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت تولید خودرو اقدام به تأسیس شرکت‌های جانبی متمرکز بر امر تیونینگ نمودند. چرا که تا پیش از آن معمولاً صاحبان خودرو خود اقدام به طراحی قطعات جدید و قدرتمند برای خودرو‌ها یا ارتقا توان فنی قطعات آنها می‌نمودند. امری که گاه خطرات متعددی را در حین راندن خودروهای ارتقا یافته و تیون آپ شده برای رانندگان ایجاد می‌کرد. همان گونه که به آن اشاره شد، تیونینگ خودرو به معنای واقعی کلمه در میانه‌های قرن گذشته بود که بین عاشقان خودرو باب شد. همچنین به این نکته هم اشاره شد که پیش از تغییر مشخصات ظاهری خودروها، افزایش توان فنی آنها بود که مورد توجه خودرو دوستان قرار گرفت و انجام دادنش بین آنها رواج یافت.

سپرهای عقب و جلو می‌تواند متناسب با همان حجم و فضا به حالت‌های متفاوتی تغیر پیدا کند که این نوع تغیر بستگی به تغییرات قبلی در تیونینگ خودروی شما دارد. یا آنکه خودروهایی را دیده‌اید که ظاهرشان به طرزی عجیب، متفاوت و اسپرت ارتقا پیدا کرده و سرعت و شتاب بالاتری پیدا کرده اند؟! این مقاله جذاب برای آشنایی شما با تیونینگ ماشین می‌باشد.تا پایان با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ماشین نو همراه باشید. این سبک تیونینگ خودرو با دست‌کاری در سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع از طریق سیستم پنوماتیک همراه است. چرخ‌های سفارشی با رینگ‌های کوچک که با زاویه‌‌ زیر بدنه قرار می‌گیرند از مشخصه‌های اصلی سبک Stanced Style هستند. این سبک خودرویی با ظاهر کاملاً استاندارد اما پیشرانه‌‌ای تادندان‌مسلح را به نمایش می‌گذارد.

نرم افزار نقشه روی ECU چیزی است که زمان جرقه را کنترل می کند، بنابراین مهم است که نقشه صحیح روی ECU باشد. ECU خودرو معمولاً برای ارتقای عملکرد موتور نیاز به نقشه برداری مجدد دارد و این شامل زمان بندی جرقه نیز می شود. علاوه بر موارد ذکر شده، می توان تقویت دینام خودرو را نیز امتحان کرد و از وایر های با مقاومت کمتر، سوزن های انژکتور قوی، شمع های چند الکترود و تقویت کوئل استفاده کرد. توجه داشته باشید که تیون خودرو می تواند منجر به نصب قطعات نامناسب و آسیب رسیدن به اتومبیل می شود. به همین دلیل لازم است که افراد بدانند هدف ازتیون خودرو چیست و شامل چه اقدامات ظاهری و فنی می شود. در این مقاله ما تیونینگ خودرو را از صفر تا صد به ساده ترین شکل ممکن توضیح خواهیم داد.

واژه‌ای که در چند سال اخیر کاملاً بین جوانان و طرفداران خودرو همه‌گیر شده تیونینگ Tuning است؛ اما می‌خواهیم بدانیم تیونینگ خودرو به چه معناست و چه بخش‌هایی را شامل می‌شود. تعویض گیربکس، سر سیلندر، میلنگ، سوپاپ‌ها نیز از دیگر موارد مؤثر در افزایش راندمان پیشرانه خودرو است. برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند که موتور خودرو را با موتوری با حجم بیشتر تعویض کنند که این عمل در کشور ما کاملا غیرقانونی بوده و جرم محسوب می‌شود. ایجاد دستی سانروف و تغییر رنگ سقف خودرو یا حتی حذف سقف خودرو و تبدیل آن به یک خودروی کروک، از جمله تغییرات این بخش است. آموزشگاه فن آموزان دوره های مشاغل فنی مرتبط با خودرو را بصورت کاملا عملی و کاربردی ویژه بازار کار اموزش می دهد. برخی از دوره های درحال برگزاری شامل آموزش برق خودرو ،  آموزش مکانیک خودرو، آموزش صافکاری ، آموزش مالتی پلکس ، آموزش تنظیم موتور و… می باشد.

این نوع باز شدن درب‌ ها، اغلب پیچیده‌ تر است و نمی‌ توان آن را به راحتی بر روی هر خودرویی نصب کرد. و حالا میرسیم به پرطرفدار ترین شاخه از تیونینگ که می تواند کاربر های معمولی که حتی علاقه ای به اسپرت کردن ماشین ندارند را به خودش جذب کند. منظور از تیونینگ صوتی به بهبود کیفیت سیستم صوتی خودرو است؛ که در ادامه آن میپردازیم. نصب لوله های اگزوز بزرگ‌تر می‌تواند به کاهش مقاومت در سیستم اگزوز کمک کند و عملکرد بهتری را در دور های بالاتر ارائه دهد. نصب کمک فنرها و فنر های قابل تنظیم، امکان تغییر ارتفاع و سختی تعلیق را فراهم می‌کند که بهبود کنترل و هندلینگ خودرو را به دنبال دارد.

چناچه به دنبال ماشین خاصی هستید، شماره تماس خود را برای ما ارسال نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. این سیستم ها شامل چراغ های تطبیقی و چراغ های بلند اتوماتیک می‌شوند.

تیونرها بخش‌های مختلفی از خودروها را می‌توانند تیونینگ کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌ها، درب‌ها، رکاب‌ها و… اشاره کرد. برخی افراد اعتقاد دارند ظاهر استاندارد خودروها زیباتر از نمونه‌های تیون شده است اما برخی دیگر مخالف هستند. هرچند برخی پروژه‌های تیونینگ خودرو وجود دارند که واقعاً فراتر از نمونه فابریک کارخانه ظاهر می‌شوند. هدف اصلی تغییر اگزوز‌ها، ایجاد صدایی پرطنین و باابهت است که نظیر آن از اگزوز خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای شنیده می‌شود. همچنین تعداد و اندازه اگزوزها به‌نوعی قدرت موتور و توان آن را به رخ می‌کشد.

این تغییرات می‌توانند شامل تقویت موتور، تغییر در سیستم تعلیق، بهبود سیستم‌های صوتی و حتی ارتقای طراحی داخلی و خارجی باشند. در دنیای امروز، تیونینگ به یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای علاقه‌مندان به خودرو تبدیل شده است. علاقه‌مندان به تیونینگ خودرو به دنبال این هستند که وسیله نقلیه خود را به شکلی منحصر‌به‌فرد و مطابق با سلیقه شخصی خود تغییر دهند. هدف اصلی انجام تیون خودرو عبارتند از افزایش قدرت موتور و عملکرد فنی آن برای بالا بردن شانس پیروزی در مسابقات اتومبیل رانی حرفه ای و هم چنین بهبود ظاهر خودرو از طریق نصب تجهیزات حرفه ای می باشد. توجه کنید دسته بزرگی از افراد قصد خود را از تیون کردن اتومبیل خود دور گیری راحت در جاده ها عنوان می کنند.


بهترین مراکز تیونینگ در ارومیه